Tehetségkutató
DOI 10.51455/Polymatheia.2024.3-4.08
Összefoglaló:
Tanulmányom középpontjában Az Osztrák–Magyar Monarchia írásban és képben című nagyszabású kötetsorozat létrejöttével és kiadásával kapcsolatos munkálatok feltárása és annak vizsgálata áll. Ennek az egyedülálló etnográfiai és topográfiai enciklopédiának a megálmodója Rudolf trónörökös volt, aki gazdagon illusztrálva, többkötetes formában kívánta elbeszélni a Monarchia országainak jelenét és múltját. A hazai kiadás 1885 és 1902 között jelent meg 21 kötetben Jókai Mór főszerkesztő felügyelete alatt, szerzői és illusztrátorai mind magyarok voltak. A kezdeményezés nemcsak fellendítette a hazai nyomdaipart, hanem évekig megbízásokkal látott el több író- és művészgenerációt. A témát a 19. századi magyar nyomdatörténet és könyvkiadás szempontjából közelítem meg, kiemelve olyan tipográfusokat és kiadókat, akik a nemzeti nyelv támogatásában és a mesterség fellendítésében fontos szerepet játszottak. A dualizmus korának politikai, gazdasági és társadalmi változásai mind kihatottak a nyomdászatra és az olvasói réteg felépítésére és igényeire egyaránt.
A kortársak, különösen azok a tipográfusok, akik a könyvművészet mesterségének régi fényét szerették volna visszaidézni, a könyvsorozat ötletében látták meg a lehetőséget arra, hogy a magyar könyvnyomdászat újra a minőség és a művészet színvonalára emelkedhessen. Az 1880- as években a körülmények adottak voltak ahhoz, hogy megvalósulhasson ez az igényesen illusztrált kiadvány, mely a mi „aranykorunknak” az emlékeztetőjévé vált.
Kulcsszavak: Osztrák–Magyar Monarchia írásban és képben, nyomdatörténet, 19. század, dualizmus, Morelli Gusztáv
Abstract:
This study focuses on the exploration and examination of the work related to the creation and publication of the large-scale volume series entitled The Austrian–Hungarian Monarchy in Writing and in Pictures. The dreamer of this unique ethnographic and topographical encyclopedia was Crown Prince Rudolf, who wanted to tell the present and past of the countries of the Monarchy in a richly illustrated, multi-volume format. The domestic edition was published between 1885 and 1902 in 21 volumes under the supervision of editor-in-chief Mór Jókai, and its authors and illustrators were all Hungarians. The initiative not only boosted the domestic printing industry, but also provided several generations of writers and artists with commissions for years. I approach the topic from the perspective of 19th-century Hungarian printing history and book publishing, highlighting typographers and publishers who played an important role in supporting the national language and boosting the craft. The political, economic and social changes of the era of dualism all had an impact on printing and the structure and needs of the readership. Contemporaries, especially those typographers who wanted to recall the old glory of the craft of book art, saw in the idea of the book series the opportunity for Hungarian book printing to rise to the level of quality and art again. In the 1880s, the circumstances were right for this exquisitely illustrated publication, which became a reminder of our “golden age”.
Keywords: Austro-Hungarian Monarchy in writing and in pictures, history of printing, 19th century, dualism, Gusztáv Morelli
> Teljes cikk letöltése