Polymatheia

Földvári Katalin: Augustinus és a pócsi kegykép. Párhuzamok és különbségek a De civitate dei csodafejezete és a 18. századi osztrák csodatörténetek között

Művelődéstörténet

DOI 10.51455/Polymatheia.2024.3-4.01

Összefoglaló:


Aurelius Augustinus hippói püspök (354–430) műveiben többször megjelenik a csodák leírása, De civitate Dei című munkájának 22. fejezetében szintén előtérbe kerülnek ezek a különös események. Az egyházfő húsz, Észak-Afrika különböző területeiről származó csodatörténetet gyűjtött itt egybe, amelyek – a bibliai történetekhez hasonlóan – azt a célt szolgálták, hogy az emberek higgyenek Krisztus feltámadásának csodájában. A történeteknek a templomban történő gyakori felolvasása Augustinus szerint azonban nem tette lehetővé a csodák megőrzését, így ő ezeknek a lejegyzését, írásban való rögzítését szorgalmazta.
Az Augustinus által előírt gyakorlati teendők a csodás események feljegyzésével kapcsolatban még a 17-18. században is felfedezhetők, a korszakban megnő a szentek közbenjárására történt rendkívüli eseteket összefoglaló ún. mirákulumos könyvek száma. Ekkor jelent meg az a két gyűjtemény is, amely az 1697-ben Bécsbe került eredeti pócsi kegykép előtt történt imameghallgatások beszámolóit foglalta össze: a Heylsamer Gnaden-Brunn (1703), valamint annak bővített kiadása, az Erneuert- und vermehrter Gnaden Brunn (1739). Jelen tanulmány arra fókuszál, hogy megmutassa, változtak-e a 18. századra a csodák leírásának Augustinus által kijelölt „szabályai,” és ha igen, hogyan.

Kulcsszavak: Augustinus, csodák, pócsi kegykép, Bécs, mirákulumos könyvek

Abstract:

Descriptions of miracles appear several times in the works of Aurelius Augustine, bishop of Hippo (354–430), and these strange events also come to the fore in chapter 22 of his work De civitate Dei. Here the church leader collected twenty miracle stories from different parts of North Africa, which, like the biblical stories, were intended to make people believe in the miracle of Christ’s resurrection. However, Augustine believed that the frequent reading of the stories in churches did not allow for the preservation of the miracles, so he called for them to be written down.
The practicalities of recording miraculous events as prescribed by Augustine can still be seen in the 17th and 18th centuries, with the proliferation of so-called “miraculous books” summarising extraordinary events that occurred through the intercession of the saints. This was also the time of the publication of two collections of accounts of prayer hearings before the original image of the shrine of St. Augustine in Vienna in 1697: the Heylsamer Gnaden-Brunn (1703) and its expanded edition, the Erneuert- und vermehrter Gnaden-Brunn (1739). This paper focuses on showing whether and how the ‘rules’ of Augustine’s description of miracles had changed by the 18th century.
Keywords: Augustin, miracles, devotional image of Pócs, Vienna,
books of miracles

Teljes cikk letöltése