Neveléstörténet
DOI 10.51455/Polymatheia.2024.3-4.07
Összefoglaló:
A Győri Állami Tanítónőképző-intézet látogatási könyvének 19–20. századi bejegyzései számot adnak az intézet nyolc évtizedes oktató-nevelő munkájának eredményességéről. A hivatalos látogatók és a volt növendékek dicsérő mondatai a képzőhöz való kötődésüket is kifejezik. Az intézet számára mindenkor fontos volt az évfordulós események megünneplése. Ez tetten érhető a résztvevők összetételében és nagy számában. A kiválasztott pedagógusok karrierútja tipikus. Rávilágít arra, hogy milyen lehetőségek adódtak a pedagógustársadalom számára az 1948 utáni államszocialista korszakhoz és annak oktatáspolitikájához való önfeladás nélküli alkalmazkodásban.
Kulcsszavak: tanítónőképzés, látogatási könyv, látogatói bejegyzések, évfordulós ünnepségek, tanítói karrierutak
Abstract:
The entries from the 19th and 20th centuries in the visitors book of the Primary Female Teacher Training State Institute in Győr give an account of the successfulness of the institute’s eight decades of educational work. The words of praise from official visitors and former students also express their attachment to the teachers’ school. Celebrating anniversary events has always been important to the institute. This can be seen in the composition and large number of participants. The career path of the selected teachers is typical. It cast light on the opportunities for the teaching community to adapt to the post-1948 state socialist era and its education policy without giving up.
Keywords: primary female teacher training, visitors book, visitor’s posts, anniversary celebrations, teaching career paths
> Teljes cikk letöltése