Polymatheia

Sántha Kálmán: A kvalitatív összehasonlító elemzés történeti háttere

Neveléstörténet

DOI 10.51455/Polymatheia.2020.1-2.08

Összefoglaló:
A tanulmány célja a kvalitatív összehasonlító elemzés (Qualitative Comparative Analysis- QCA) történeti hátterének feltárása. A Charles Ragin által a 20. század végén létrehozott kvalitatív összehasonlító elemzés matematikai, Boole-algebrai, halmazelméleti és logikai alapokon áll és kitűnően használható a neveléstudomány összetett jelenségeinek feltárását célul kitűző vizsgálatokban. A módszertan túllép a kvalitatív elemzéseken és összetett módszertani környezetet kínál a humán valóság feltárásához. A tanulmány a QCA alapelveinek rövid illusztrálása mellett kitér a módszertan megjelenésekor létező nemzetközi tudományos környezet illusztrálására, a többszörös esettanulmányok és az összehasonlító elemzések közötti kapcsolatok feltárására. Továbbá párhuzamba állítja a QCA Ragin-féle és az összehasonlító elemzések Mill-i koncepcióját.

Kulcsszavak: Qualitative Comparative Analysis, esettanulmány, Ragin, Mill


Abstract:
The main objective of the study is to reveal the historical background of Qualitative Comparative Analysis (QCA). The Qualitative Comparative Analysis created by Charles Ragin in the late 20th century is based on mathematical, Boolean algebraic, set theory, and logic, and is excellent for use in research aimed at exploring complex phenomena in education. The methodology goes beyond qualitative analysis and offers a complex methodological environment for exploring human reality. The study aims to illustrate the basic principles of Qualitative Comparative Analysis and the existing international scientific environment at the time of its introduction. It not only reveals the relations among multiple case studies and comparative analyses but also draws a parallel between Ragin’s and Mill’s comparative analitical concept.

Keywords: multiple case studies, Mill’s concept, Qualitative Comparative Analysis, Ragin’s concept

Teljes cikk letöltése