
24

DOI: 10.51455/Polymatheia.2021.3-4.02 –  Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége...

A TÁJÉKOZTATÁSI HIVATAL 
LAPENGEDÉLYEZÉSI ELJÁRÁSAI GYÁROS 
LÁSZLÓ ELNÖKSÉGE ALATT

Csatári Bence

Összefoglaló:
Jelen tanulmány a hazai intézmény- és médiatörténet fontos Kádár-ko-

ri kormányzati szereplőjének, a Minisztertanács Tájékoztatási Hivata-
lának (TH) a történetéből villant fel részleteket. Mivel levéltári forrá-
sai gazdagok, a dolgozat kifejezetten arra az időszakra, alig több mint 
egy esztendőre koncentrál, amikor a Külügyminisztérium korábbi szó-
vivője, Gyáros László állt a hivatal élén (1958–1959). Ebből az egy-más-
fél évből is a TH-nak legfőképpen azt a tevékenységét vettük górcső alá, 
amelynek során a lapengedélyezési ügyeket vezette. Ezt pedig az indo-
kolja, hogy a TH az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztályával 
együttműködve, illetve instrukcióit végrehajtva alapjaiban határozta meg 
a tömegkommunikáció tematikáját azzal, hogy egyes sajtóorgánumokat 
engedélyezett, másokat nem, valamint az engedélyezettek között is súly-
pontozott a példányszámuk meghatározásával, mégpedig a politikai fon-
tosságukat mérlegelve. Mindezt tette az 1956-ot követő súlyos újságpa-
pírhiány közepette, ami egyúttal jó hivatkozási alapul szolgált bizonyos 
lapok betiltására, illetve kiadási engedélyének megvonására. A kutatás 
jórészt a TH Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában találha-
tó iratanyagán nyugszik, amelynek feldolgozása, illetve publikálása a je-
lenkortörténet egyik fontos szeletével ismerteti meg a történészszakmát.

Kulcsszavak: állampárt, lapengedélyezés, tömegkommunikáció, pro-
paganda, Agitációs és Propaganda Osztály

Abstract:
This study flashed out the history of an important Kádár-era governmental 

actor in the history of Hungarian institutions and media, the Information 
Office (IO) of the Council of Ministers. As its archival sources are rich, 
the dissertation focuses specifically on the period of just over a year when 
László Gyáros, a former spokesman for the Ministry of Foreign Affairs, 
was in charge (1958–1959). From this year and a half, we also focused on 
IO’s activities, during which it led the newspaper licensing affairs. This 
is justified by the fact that the IO, in cooperation with the Agitation and 
Propaganda Department of the Central Committee of the Hungarian 
Socialist People’s Party and implementing its instructions, fundamentally 
defined the topic of mass communication by allowing some and not 

https://doi.org/10.51455/Polymatheia.2021.3-4.02


25

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

allowing others. It also weighted among the licensees, by determining 
their number of copies, considering their political importance. The IO 
did all this amid a severe shortage of newsprint after 1956, which was also 
a good reference for banning certain papers and revoking their publishing 
license. The research is largely based on the documents in the National 
Archives of the IO Hungarian National Archives, the processing and 
publication of which introduces the profession of historian to one of the 
important slices of contemporary history.

Keywords: state party, newspaper licensing, mass communication, 
propaganda, Department of Agitation and Propaganda

Bevezetés helyett: Az állampárt médiairányítása

A kádári médiapolitika pártállami irányítással működött, így ket-
tős nyomás alatt állt: egyrészt az MSZMP KB Agitációs és Propagan-
da Osztálya (APO), másrészt a Minisztertanács Tájékoztatási Hivata-
la (TH) gyakorolt rá befolyást. Az 1956 utáni megtorlás legelejének alig 
több mint egyéves szakaszától eltekintve az APO dominált a kettős mé-
diavezetésben – előtte még nem dőlt el, melyik szerv lesz a domináns, 
és bizonyos pillanatokban úgy állt a helyzet, hogy ezt a mérkőzést a TH 
nyeri meg, ami végül nem következett be1 –, ám a TH is kapott némi 
feladatot, természetesen szinte minden esetben az APO-val egyeztet-
ve. Mindezt természetesen szovjet mintára alakították ki a Kádár-érá-
ban, amikor a sajtó működésével kapcsolatos legfontosabb, stratégiai sú-
lyú kérdéseket az MSZMP Politikai Bizottsága (PB) ülésein határozták 
meg. Ennek megfelelően a pártállami sajtóirányítás2 az aktuális híre-
ket úgy tálaltatta a médiumokkal, hogy előnyös színben tüntesse fel a 
kommunista berendezkedést politikai, gazdasági és kulturális értelem-
ben egyaránt, miközben elvárta, hogy a nyugati életformáról negatívan 
írjanak.3 A kommunista rezsim melletti agitáció így prioritást élvezett 
a hírérték felett.

A hírek megfogalmazásában így nem feltétlenül a tényszerűségre he-
lyezték a legnagyobb hangsúlyt, hanem arra, hogy a közvéleményben – 
hamisan – az a kép alakuljon ki, hogy a keleti blokk országaiban a létező 

1	 Erről részletesen: Csatári Bence (2015): A Tájékoztatási Hivatal története Szirmai István 
elnöksége alatt (1956–1957). Nemzeti Emlékezet Bizottsága, Budapest.

2	 A magyar sajtó általános történetéhez. Lásd: Murányi Gábor (1994): A magyar sajtó 
története 1948-tól 1988-ig. In: Kókay György – Buzinkay Géza – Murányi Gábor 
(szerk.): A magyar sajtó története. Magyar Újságírók Országos Szövetsége, Budapest. 
201–229.

3	 Brown, J. A. C. (1971): Techniques of Persuasion. From Propaganda to Brainwashing. 
Penguin Books, London. 26–28.



26

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

világok legjobbikát építik.4 Noha a tömegkommunikációnak meg kellett 
felelnie az állampárt elvárásainak, elmondható, hogy utóbbi is úgy ada-
golta az információkat a sajtónak, hogy rendszerhű cikkek és hírek szüles-
senek, az ettől való eltérést pedig akár szilenciummal is szankcionálhat-
ták. Ezen körülmények miatt az 1949. évi XX. törvénnyel életbe lépett, 
szovjet mintára készült magyar alkotmány által deklarált lelkiismere-
ti, szólás- és sajtószabadság csupán pusztába kiáltott szó maradt, hiszen 
a médiának a kommunista pártállami elvárásoknak kellett eleget tenni-
ük. Ezt a tényt támasztja alá a sajtóról szóló 1959. február 13-án hozott 
PB-határozat, miszerint „nem a szenzációéhség vagy érdekesség szem-
pontjai, hanem politikai megfontolások döntik el, hogy bizonyos fontos, 
főleg belpolitikai anyagok megjelenhetnek a lapokban vagy sem”.5

A TH a hatalmi apparátusban operatív szerepet betöltve segítette a 
legfelső politikai vezetés elvárásainak teljesülését a médiapolitikában. Ez 
a gyakorlatban azt jelentette, hogy a TH-nak a végrehajtó szerepét szán-
ták, a nagy horderejű döntések lényegi előkészítése a médiapolitikában 
az MSZMP Agitációs és Propaganda Bizottságában, illetve az APO-n 
születtek. A TH adminisztrációján keresztülmentek egy szignálás erejé-
ig a Minisztertanács által tárgyalt előterjesztések, de a határozatok elő-
terjesztésének véglegesített formájáról mindig az APO hozott döntést, 
illetve ez utóbbi szerv hagyta jóvá azokat az ügyeket is, amit a média te-
rületén a kormány tárgyalt. Ugyanakkor a különböző nemzetközi sajtó-
delegációkban helyet foglaltak mind az APO, mind a TH képviselői,6 és 
a média berkein belül elhíresült főszerkesztői értekezleteket is rendsze-
rint a parlamenti székhellyel rendelkező TH szervezte, illetve készítet-
te elő. Itt fogalmazták meg a pártállami vezetés utasításait az újságok és 
a Magyar Rádió és Televízió vezetőinek, nemegyszer meglehetősen ke-
resetlen stílusban, amikkel nem lehetett szembeszegülni. Összességében 

4	 Sparks, Colin – Anna Reading (1998): Communism, Capitalism, and the Mass Media. 
Sage, London. 43.

5	 Vass Henrik – Ságvári Ágnes (1973): (szerk.): A Magyar Szocialista Munkáspárt hatá-
rozatai és dokumentumai 1956–1962. Kossuth Kiadó, Budapest. 312.

6	 Takács Róbert (2012): Politikai újságírás a Kádár-korban. Napvilág Kiadó – Politikatör-
téneti Intézet, Budapest. 128. A pártállami tömegkommunikáció kialakulásáról. Lásd 
továbbá: Romsics Ignác (2002): Magyarország története a XX. században. Osiris Kiadó, 
Budapest. 359–376.; Szabó Ildikó (2000): A pártállam gyermekei. Tanulmányok a magyar 
politikai szocializációról. Új Mandátum Kiadó, Budapest. 66–89.; Lázár Guy (1988): A 
szocialista nyilvánosság történetének alapvonalai. Kritika. Művelődéspolitikai és kritikai 
lap, 17 (10): 19–22.; Bajomi-Lázár Péter (2005): Médiapolitika. In: uő (szerk.): Magyar 
médiatörténet. Akadémiai Kiadó, Budapest. 19–51.; Heller Mária – Némedi Ágnes – 
Rényi Ágnes (1992): A magyar nyilvánosság szerkezetváltozásai a Kádár-rendszerben. 
In: Somlai Péter (szerk.): Értékrendek és társadalmi-kulturális változások. ELTE Szocio-
lógiai Intézet, Budapest. 109–118.; A polgári demokráciák tömegkommunikációjának 
alapvetéseiről. Lásd: Jürgen Habermas (1971): A társadalmi nyilvánosság szerkezetválto-
zása. Gondolat Kiadó, Budapest.



27

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

megállapítható, hogy a TH a PB 1958-as határozata7 alapján az állami 
szervek működése során keletkezett utasításokról tájékoztatta, általában 
havi rendszerességgel, a sajtó vezető munkatársait, így a Miniszterta-
nács, az Elnöki Tanács és az országgyűlési bizottságok döntéseit osztot-
ták meg velük. Pártvonalon ugyanezt szintén havonta az APO végezte 
el, illetve negyedévente a KB propagandát felügyelő titkára. Kádár János 
az MSZMP Központi Bizottság (KB) első titkáraként megtehette vol-
na, hogy félévente összehívja a sajtó képviselőit, de csak nagyon ritkán 
élt ezzel a lehetőséggel, a tömegkommunikáció kérdéseit legtöbbször in-
formális úton intézte.

Az újságírók hatalom mellé állítása 1956 után

A párt legfelső vezető szerve, a PB 1958. január 21-én hozott hatá-
rozatot a sajtóról,8 amely a hatalmi erőviszonyokat is tisztázta ezen a 
téren, valamint a politikai rendszer megszilárdulásának folyamatáról is 
adott egyfajta speciális látképet. A politikai újságírás irányítását a párt-
központ tematikus szervére, az APO-ra bízta, a pártállami koordináci-
ót pedig továbbra is a TH végezte. Mivel az operatív teendők jó része a 
TH-ra hárult, így óhatatlan volt, hogy ezzel a szervvel meg kellett osz-
tani a legfelső pártvezetés idevonatkozó intencióiról, döntéseiről szóló 
információkat, hogy a határozatok betűit aprópénzre tudják váltani. A 
PB 1958-as sajtóhatározatának tapasztalatairól szóló, 1959. február 24-
én született újabb, szintén erről a témáról szóló PB-határozat9 tartalmát 
éppen ezért közölték a TH-val is.10 Ebben egyebek között megjegyezték, 
hogy javult egy év alatt az újságírók elvi meggyőződése, és az ezen a té-
ren jelentkező bizonytalanságokat sikerült felszámolni, ami csak úgy ér-

  7	 Az MSZMP Politikai Bizottságának határozata a sajtó helyzetéről, feladatairól, 1958. 
In: Vass Henrik – Ságvári Ágnes: i. m. 174–175.

  8	 MNL OL M-KS 288. f. 5/63. ő. e. (Az MSZMP PB iratai) 101–103.
  9	 MNL OL M-KS 288. f. 5/119. ő. e. 98–100. A határozat tapasztalatairól a különböző 

orgánumok is beszámoltak a területileg illetékes pártbizottságokon keresztül az APO-
nak. Így tett a Népszava is 1960. március 4-én, amikor lojális módon megállapítot-
ták, hogy a szerkesztőség igyekezett megszívlelni a határozatban foglaltakat. Egyúttal 
számba vették, miben javult a munkájuk, illetve miben kell még javulniuk. MNL OL 
M-KS 288. f. 22/1960/9. ő. e. (Az MSZMP KB APO iratai) 1–9.

10	 MNL OL M-KS 288. f. 22/1959/6. ő. e. 1–9. Nem egészen egy évvel ezután a TH 
is összegezte tapasztalatait az 1959-es PB-határozatról. Ebben Naményi Géza leírta, 
hogy a politikai eredmények propagálása a sajtónak is köszönhető, de a negatív észrevé-
teleit sem rejtette véka alá a publicisztika műfajáról és az ideológiai munka hiányossá-
gairól. Furcsamód még a bíráló cikkek alacsony számát is rossznak tartotta, holott – ezt 
az alábbiakban láthatjuk majd – a minisztériumok éppen a negatív kritikák újságokban 
való megjelenését nehezményezték a legjobban. MNL OL M-KS 288. f. 22/1960/10. 
ő. e. 153–158.



28

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

telmezhető, hogy a zsurnaliszták közösségét sikerült erőnek erejével vagy 
szép szóval a Kádár-rendszer oldalára állítani. Ennek eredménye lett – 
ahogy fogalmaz a PB-határozat – a „pártos légkör” a szerkesztőségekben.

Az 1959-es PB-határozat örömmel konstatálta, hogy az 1958-as esz-
tendőben a párt politikáját szolgálták a médiumok, amelyek arra töreked-
tek, hogy a Kádár-rendszer politikáját népszerűsítsék. Még azt is meg-
kockáztatta a dokumentum, hogy a sajtó kivette a részét az 1958-as év 
„választási” győzelméből, ami azért kétes értékű megállapítás, mert az 
egypártrendszerben működő választási szisztéma logikája szerint más 
eredmény elképzelhetetlen lett volna, bár kétségkívül volt mozgósító ere-
je a sajtónak. A valóságot jelentősen elferdítve arról is szóltak, hogy a tár-
sadalom jelentős része 1956 után nagyon érdeklődött a politikai iránt, 
ami nem volt igaz, hiszen épp az ellenkezője történt: az emberek politi-
kai értelemben apátiába zuhantak, bezárkóztak, és bizalmatlanok lettek 
még legszűkebb körben is egymással szemben. A határozat büszke volt 
a másfél milliós példányszámú politikai napilapokra, holott ezek egy ré-
sze kötelezően előfizetett újság volt, másik, ennél jóval nagyobb hányada 
pedig a társadalom részéről a rendszernek való, a bezárkózásból is faka-
dó megfelelési kényszerből eredt.11

Az 1959-es PB-határozat az 1958-as esztendő tapasztalatait leszűrve 
arra is kitért, hogy a sajtó munkája nem volt elegendően kezdeményező, 
valamint nem állt teljes mellszélességgel a termelőszövetkezetesítés mel-
lett. A negatívumok közé sorolta, hogy kevés üzemi riport látott napvi-
lágot, ami viszont érthető, hiszen az olvasók szabadidejükben nem a saját 
munkájukról, illetve a másokéról szerettek volna tájékozódni, és ezt ha-
mar felismerték az újságírók és a szerkesztők is. A dokumentum viszont 
azt rótta a szemükre, hogy nem jártak kellő intenzitással a „dolgozó nép” 
között, emiatt is maradhattak el az üzemi tudósítások. A határozat a pár-
tállami ideológiai elvárásoknak megfelelően hosszasan elemezte a sajtó 
ipari, termelési agitációban, a mezőgazdasági politikában és a kultúrpo-
litikában való hiányosságait, valamint szóvá tette, hogy gyenge lábakon 
álltak az elméleti írások. A külpolitikai cikkek között hiányolta az anti-
imperialista propagandát, leginkább pedig a „német militarizmus” elleni 
harcot. Azt is nehezményezték, hogy a negatív társadalmi jelenségeket 
a maguk természetességében közölték a lapok, mintha azok a szocialis-
ta társadalom velejárói lettek volna, ami a PB részéről a pártállami prü-
déria megjelenésének jele. Ezen jelenségek és – pártállami szempontból 
– hiányosságok felszámolását várták el a sajtó munkatársaitól a pártve-
zetésben, amit a PB-határozatok szokásos befejező, feladatokat összeg-
ző részében rögzítettek.12 Ezeknek a céloknak a megvalósítása érdekében 

11	 MNL OL M-KS 288. f. 22/1959/6. ő. e. 1.
12	 Uo. 2–9.



29

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

pedig számos intézkedést tett a pártállami sajtóirányítás a TH segítségé-
vel és koordinálásával, amelyeket az alábbiakban részletezünk, egyebek 
mellett a lapengedélyezési ügyek és egyéb végrehajtott retorziók megvi-
lágításával.

A TH Gyáros László elnöksége alatt (1958–1959)

1958 elején személyi változások történetek a TH élén. Az első és egy-
ben utolsó dokumentum, amely Darvasi Istvánt13 nem elnökhelyettes-
ként, hanem már elnökként említi, 1958. január 27-én kelt, a későbbi 
elnök, Naményi Géza pedig a Tájékoztatási Osztály vezetőjeként szere-
pel.14 Február 4-én azonban egy dokumentumot, amely a Magyar Távira-
ti Iroda (MTI) sajtóorgánumok számára történő eseménynaptár-összeál-
lítási kötelezettségét tartalmazza, a korábban a TH-nál a Sajtó Osztályt 
vezető Gyáros László15 írt alá, mint a TH elnöke,16 egy 1959-es doku-
mentum pedig Naményi Gézát már a TH elnökhelyetteseként említet-
te.17 A szervezet struktúrájában ekkor a vezetői posztokon bekövetkezett 
személycseréken kívül nem történt érdemi változás, az ügyeket hasonló 
tematikájú struktúrában vitték tovább, mint a korábbi években, az osz-

13	 Darvasi István végül 1958 elején átkerült az APO osztályvezető-helyettesének, ahol 
Szirmai István 1958–1959 folyamán továbbra is közvetlen felettese maradt, mivel ő lett 
az APO vezetője egészen addig, amíg ki nem nevezték a propagandáért és kultúráért 
felelős KB-titkárnak 1959-ben. MNL OL XIX-A-24-a (Tájékoztatási Hivatal álta-
lános iratai) 3. d. 235/1959. Darvasi István, mielőtt a TH alelnöke lett volna, berlini 
tudósítást is vállalt az MTI részére egy 1957. február 15-én kelt dokumentum szerint. 
MNL OL XIX-A-24-b-396/1957.

14	 Az irat Debrecen Megyei Jogú Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága (VB) elnökétől 
származik, amelyben azt kérik a TH-tól, hogy tegyék lehetővé körzeti rádióstúdió lét-
rehozását a városban. MNL OL XIX-A-24-a-59/1958. Ez év január 24-én még az Esti 
Hírlap munkatársa helyettes vezetőnek aposztrofálta Darvasit egy olyan ügy kapcsán, 
amelynek során elmarasztalták a lapot, mert az Országgyűlés bizottságainak munká-
járól túl korán (!) adott hírt. MNL OL XIX-A-24-a-54/1958. A TH-n belüli hatalmi 
viszonyok tisztázását egy másik dokumentum tovább bonyolítja. Ebben 1957. szep-
tember 19-ei dátummal Siklósi Norbertet aposztrofálták a TH helyettes vezetőjének. 
MNL OL XIX-A-24-b-1264/1957. Ez utóbbi állítást cáfolja egy másik irat, amelyben 
Siklósi Norbert neve TH-osztályvezetőként szerepelt 1957. október 16-án. MNL OL 
XIX-A-24-b-1258/1957.

15	 MNL OL XIX-A-24-a-313/1957.
16	 MNL OL XIX-A-24-a-74/1958. Az iratot megkapta az állampárti vezetők közül 

Benke Valéria művelődésügyi miniszterhelyettes, Gáspár Sándor, a Szakszervezetek 
Országos Tanácsa (SZOT) főtitkára, Komócsin Zoltán, a KISZ KB első titkára és 
Ortutay Gyula a Hazafias Népfront képviseletében. Gáspár Sándor egyébként néha 
kéréssel fordult a TH-hoz. Ezek egyike volt, amikor 1957. augusztus 5-én a Szakszer-
vezetek Országos Szövetsége számára kért engedélyt egy öt nyelven megjelenő havi 
folyóiratra, de nem kapta meg. MNL OL XIX-A-24-b-1130/1957.

17	 MNL OL XIX-A-24-a-285/1959.



30

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

tályok közül pedig egyértelműen a Tájékoztatási Osztály játszotta a ve-
zető szerepet. Bizonyos létszámnövekedésen ugyanakkor keresztülment 
az intézmény, amikor 1958. április 26-án a TH elnöke azt kérte a Pénz-
ügyminisztérium Költségvetési Főosztályától, hogy a külföldről érkező 
sajtótermékek ellenőrzését ellátó csoport létszámát 4 fővel emeljék, mi-
vel az innen származó információk mennyisége jelentősen megnöveke-
dett. Ez a csoport egyébként 1956-ban még a Művelődésügyi Miniszté-
riumban látta el feladatát, amely funkciót 1957 májusában vett át a TH.18

Az iratokból kitűnik, hogy Gyáros Lászlónak sikerült megszilárdíta-
nia a TH vezetőjeként betöltött pozícióját, ami a fenntartó Miniszterta-
nács egyes tagjaihoz való jó kapcsolataival magyarázható, ez pedig arra 
vezethető vissza, hogy ezt megelőzően a Külügyminisztériumban is dol-
gozott szóvivőként. Már az ő aláírásával születtek meg 1958. április 25-
én azok az intézkedések, amelyekkel egyes sajtóorgánumok vezetőinek 
fizetését megállapította a TH. Mai szemmel nézve meglepő, és a pártál-
lami diktatúra jegyeit viseli magán az a tény, miszerint a Magyar Nem-
zet főszerkesztői állásával Mihályfi Ernőt bízták meg, aki addig művelő-
désügyi miniszterhelyettes19 is volt, s a média területén betöltött posztért 
havonta 4600 forintot állapított meg számára a TH.20 Ennek felét a la-
pot megjelentető Lapkiadó Vállalatnak kellett magára vállalnia, amiről 
Gyáros László szintén értesítette Sala Sándort, a Lapkiadó Vállalat ve-
zetőjét.21 Ehhez hasonló eset játszódott le 1959. október elején, amikor 
Szabolcsi Miklóst az Élet és Irodalomhoz kellett elhelyezni felelős szer-

18	 MNL OL XIX-A-24-a-168/1958.
19	 Mihályfi Ernő tájékoztatásügyi miniszter is volt 1947-ben, majd ezzel részben egy 

időben a külügyi tárcát is vezette. Az országgyűlésben az alelnöki posztot töltötte be 
1948–1949-ben, ezt követően egészen 1972-ben bekövetkezett haláláig az Elnöki Ta-
nács tagja volt. Ez a funkció azonban nem akadályozta meg abban, hogy 1951–1957 
között népművelési, ezután pedig egy esztendőn keresztül művelődésügyi miniszterhe-
lyettes legyen. Bölöny József (1992): Magyarország kormányai 1848–1992. Akadémiai 
Kiadó, Budapest. 350.

20	 Ez a kor színvonalánál messze magasabb fizetést jelentett, egy átlag értelmiségi ennek 
hozzávetőleg a harmadát kereste. Ehhez képest a többi felelős szerkesztő is sokkal keve-
sebbet keresett. Az 1957. február 2-ai „nagy felelős szerkesztői kinevezések” dömpingje 
a következő anyagi juttatásokat mutatja: Gál György: Füles – 3200. Gergely Márta: Kis-
dobos – 2700. Rákos Klára: Dörmögő Dömötör – 1900. Gáspár László: Népszerű technika 
– 2700. Vadász László: Magyar Ifjúság – 3200. Szirmai Györgyné: Pajtás – 2800. Kun 
Anna: Tábortűz – 2700 forint. MNL OL XIX-A-24-b-293-299/1957. Éppen ezen 
a napon javasolta Szirmai István az MSZMP Ideiglenes Intéző Bizottságának, hogy 
néhány lapot indítsanak újra: Ludas Matyi; Film, Színház, Muzsika; Képes Sport; Fórum; 
Kisiparosok Lapja; Kisipari Szövetkezetek Lapja. MNL OL XIX-A-24-b-277/1957. Ezt 
megelőzően már 1957. január 30-án is voltak kinevezések, Gelléri Andorné az Ez a 
divat, Hernádi György az Újítók Lapja, Perlai Rezső a Tanácsok Lapja, Kocsis Ferenc 
pedig az Élet és Tudomány élére került. MNL OL XIX-A-24-b-240–244/1957.

21	 MNL OL XIX-A-24-a 2. d. 172/1958. Gyáros László ugyanebben a dokumentumban 
arról is intézkedett, hogy a szintén a Magyar Nemzethez felelős szerkesztői kinevezést 
nyert Révész Jenő 4500 forintos illetményt kapjon.



31

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

kesztő posztra, de csak félállásban (!). Itt az ügymenet egészen világos és 
egyértelmű volt: Aczél György a művelődésügyi miniszter első helyet-
teseként22 Naményi Gézát kérte meg arra, hogy nevezzék ki Szabolcsi 
Miklóst, ezt valószínűleg megelőzte egy szóbeli, akár telefonos egyez-
tetés, ami után már nem érte a kérés váratlanul a TH-t. Ezt természete-
sen azonnal teljesítették: Aczél október 2-án írta meg kétsoros levelét ez 
ügyben, az illetőt pedig visszamenőleges hatállyal, október 1-jétől nevez-
ték ki, erről pedig október 5-én értesítették Sala Sándort, akinek még azt 
is megírták, hogy havi 1700 forintos fizetéssel vegyék fel. Ez utóbbi már 
a TH jogköre volt, de szinte kétséget kizáróan kijelenthetjük, hogy még 
ebben is lehetett egyeztetés Aczéllal.23

A munka mindezzel együtt hasonlóképpen ment tovább a TH-ban, 
mint az 1956 végén kezdődő időszakban: a hivatal továbbra is tartotta a 
kapcsolatot a média minden szóba jöhető intézményével, igyekezett a kü-
lönböző sajtópolémiákat mederbe terelni, a minisztériumokat azok Sajtó 
Osztályain keresztül a lapok által felvetett problémák megválaszolására 
és megoldására ösztönözte, a lapokat pedig instruálta a politikusoknak 
feltett kérdések megfogalmazásában, továbbá a médiairányítás kérdéseit 
is igyekezett artikulálni. Ugyanígy az államigazgatás szerveként igyeke-
zett befolyásolni a szakmai döntéseket, a lapkiadási engedélyek megadá-
sával, illetve megvonásával és megtagadásával pedig arról is dönthetett, 
mely lapok jelenhettek meg, és melyek nem. Ezenkívül a TH hozzájáru-
lása nélkül senkit sem alkalmazhattak egyik lapnál sem,24 sőt, az újság-
írók prémiumait is a TH hagyta jóvá,25 illetve az egyes külföldi kikül-
detések ügyében is döntött.26 A személyi kérdésekben egyenesen odáig 
terjedt a hatásköre, hogy az egyes lapokat tájékoztatta az újonnan felve-
endő újságírókról (legfőképpen a pályakezdőknél volt ennek jelentősége), 
káderanyagokat küldve róluk a szerkesztőségeknek.27 Az újságírók alkal-
mazásával sem szűnt meg azonban a TH felügyelete az újságírók fölött, 
ugyanis a különböző bérbesorolásokat is ők végezték. Gyáros László el-

22	 Aczél György 1957–1958-ban művelődésügyi miniszterhelyettes, 1958–1967 között 
pedig a művelődésügyi miniszter első helyettese volt, ezt követően lett a Magyar Szo-
cialista Munkáspárt Központi Bizottságának (MSZMP KB) kulturális ügyeket fel-
ügyelő titkára 1967–1974 között. A Minisztertanács elnökhelyettese volt az 1974 és 
1982 közötti időszakban, majd újra KB-titkárként irányította a kultúrpolitikát 1982-
től 1985-ig. Ezután egészen 1989-ig az MSZMP KB Társadalomtudományi Intézet 
igazgatójaként regnált. Bölöny József: i. m. 251–252.

23	 MNL OL XIX-A-24-a 3. d. 187/1959. Szabolcsi Miklós előtt nem kisebb szemé-
lyiség, mint Mesterházi Lajos töltötte be a lapnál ezt a posztot. MNL OL XIX-A-
24-b-1160/1957.

24	 MNL OL XIX-A-24-a-275/1959.
25	 MNL OL XIX-A-24-a-266/1959. és MNL OL XIX-A-24-a-73/1960.
26	 MNL OL XIX-A-24-a-77/1960.
27	 MNL OL XIX-A-24-b-636/1958. Ugyanígy a már alkalmazott gyakornokok státusz-

ba való felvétele is a TH hatáskörébe tartozott. MNL OL XIX-A-24-b-570/1958.



32

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

nöksége alatt történt ezzel kapcsolatban egy kirívó eset is, melynek során 
el nem végzett munkáért fizettek a Magyar Nemzetnél Parragi György új-
ságírónak, s emiatt a kifizetést végző Lapkiadó Vállalat igazgatója, Sala 
Sándor tiltakozott a TH elnökénél. Az illetőt azonban megvédte a befo-
lyásos Mihályfi Ernő főszerkesztő, aki úgy tájékoztatta Gyáros Lászlót, 
hogy Parragi György honoráriuma kifizetendő, mert havi kétezer forin-
tos honoráriumról szólt a szerződése. Erről Gyáros László tájékoztatta 
Sala Sándort, mégpedig úgy, hogy a lap cikkhonorárium-keretének ter-
hére kell kifizetni az ominózus összeget.28

Lapengedélyezési ügyek, retorziók Gyáros László elnöksége idején

A Hírlapkiadó Vállalat TH-nak is megküldött 1958. március 1-jei 
jelentéséből kiderül, hogy a sajtó alapanyagául szolgáló papír hiánya a 
korábbi időszakkal megegyezően nem enyhült még 1958 elején sem. A 
vállalat igazgatóhelyettese, Csollány Ferenc megállapította, hogy „a kor-
látozás következtében kialakult helyzet nagyon súlyos és komolyan akadályoz-
za a pártszervezetek politikai munkáját”,29 valamint rendszerhű hivatalnok 
mivoltát is bizonyítandó, kérte, hogy a TH szorgalmazza a pártlapok pél-
dányszámának növelését. Kitért arra, hogy a központi utasításra történt 
példányszámcsökkenés miatt az emberek igyekeztek magukat bebiztosí-
tani, és inkább előfizettek kedvenc lapjaikra, semmint hogy az újságáru-
soknál ne kapják meg azokat. Ez azzal a következménnyel járt, hogy a 
terjesztésre30 hivatott árusítóhelyeken sokszor már délelőtt elfogytak az 
újságok. Akadt példa arra, hogy a Flórián téren rendőrt kellett hívni, 
mert az érdeklődők nem hitték el az árusnak, hogy nem volt nála már 
több újság, és fenyegetőzni kezdtek, a Szent István körút és a Pozsonyi 
út sarkán pedig tettleg bántalmazták is az eladót. Ilyesmi egyebek mel-
lett Fejér megyében is előfordult. Olyan postás is volt, aki kerülte az em-
bereket, mert nem tudott volna érdemben válaszolni az újságok hollétét 
firtató kérdéseikre. A Mártírok útján (ma: Margit körút) lévő árus azt is 
elmondta a feljegyzés szerint, hogy bódéjából a laphiány miatti szégye-
nében csak akkor mert kijönni, amikor már a reggel 6 órára a Klement 
Gottwald Gyárba érkező munkások elhaladtak mellette. Szinte megszo-
28	 MNL OL XIX-A-24-b-597/1958.
29	 MNL OL XIX-A-24-a-122/1958. A levélből kapott a legfelső pártvezetés jó része, 

mások mellett Marosán György, Fehér Lajos, Fock Jenő, Kállai Gyula, Szirmai István, 
de Kádár János bizalmi embere, a titkárságának vezetője, Sándor József is.

30	 A terjesztés sokszor a már meglévő, kinyomtatott lapok esetében is gondot jelentett. 
Ezzel kapcsolatban Köpeczi Béla, a Kiadói Főigazgatóság vezetője a szaklapok tár-
gykörében felvetette a Magyar Posta terjesztési monopóliumát megtörő ügynökhá-
lózat létrehozását, ám ezt az ötletet a TH lesöpörte az asztalról. MNL OL XIX-A-
24-b-691/1958.



33

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

kottá vált vasárnaponként, hogy érdeklődők Zuglóból egészen a Keleti 
pályaudvarig bejöttek, hogy Népszabadságot vegyenek maguknak, vidé-
ken pedig a Szabad Földet keresték előszeretettel, még egy ideig hiába, 
sok helyen pedig pult alól árusították a lapokat. A kormányzati szükség-
szerű intézkedések nyomán tehát a hiánygazdaság tipikus megnyilvánu-
lásainak lehetünk tanúi.

A papírhiány sem akadályozta meg azonban – érthető módon – az 
ideológiailag fontos lapok kellő példányszámú megjelentetését. Így a 
Kossuth Kiadó igazgatója, Vass Henrik által a TH-nak 1958. július 14-
én A béke és a szocializmus kérdései című elméleti és tájékoztató folyóirat 
engedélyezése tárgyában beadott kérvényre pozitív válasz született két 
héten belül, Naményi Géza TH-elnökhelyettes aláírásával. A lap már 
1958 augusztusától megjelenhetett havonta egyszer, 25-30 ezer példány-
ban. Az engedélyezéskor a folyóirathoz még ekkor is szükséges volt mel-
lérendelni a szükséges papírmennyiséget31 (ez esetben negyedévente 7, 
illetve 10 és fél tonna papírt), valamint az előállítást végző üzemet (ennél 
a lapnál a Zrínyi Nyomdát).32 Ugyanígy a hatalom ideológiai kiszolgá-
lását jelentette a Szovjetunió című lap, amely mellékletének előállításához 
soron kívül biztosították a papírt Ács József, a Lapkiadó Vállalat igazga-
tóhelyettesének kérelmére. A dokumentum szerint a levélben megfogal-
mazott kérést már szóban előzetesen megtárgyalták.33 Ahhoz, hogy a 
megfelelő minőségben elő tudják állítani a lapot, a TH részéről Lengyel 
Ferenc arra kérte a Könnyűipari Minisztérium Nyomdaipari Igazgató-
ságát, hogy a többi folyóirat tartalékkerete terhére fél tonna úgynevezett 
írónyomó papírt biztosítsanak. Ebből az 1958. április 17-én kelt levél-
ből tudható meg az is, hogy a négyoldalas mellékletre azért volt szük-
ség, mert szovjet vezető államférfiak látogattak Magyarországra.34 A 
párt céljait közvetlenül nem szolgáló lapok azonban változatlanul nehe-
zen jutottak megjelenési lehetőséghez, és ha ki is adták őket, akkor sem 
lehetett egyik főszerkesztő sem biztos abban, hogy hosszú távon is válto-
zatlan példányszámban megjelenhetnek. A takarékoskodásnak esett ál-
dozatul az IBUSZ gondozásában megjelenő Képes Magyarország című 

31	 Ez a gyakorlatban úgy zajlott, hogy a kiadók a TH-nál negyedévente előre jelezték, 
mely kiadványaikra mekkora papírmennyiséget szántak, és ezt jóvá kellett hagyatniuk a 
hivatallal. Példa erre a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, amely 1958. július 2-án küldte 
el a TH-nak a negyedik negyedévre szóló tervét, benne húsz lap papírigényével. MNL 
OL XIX-A-24-b-670/1958. 

32	 MNL OL XIX-A-24-b-692/1959.
33	 MNL OL XIX-A-24-b-421/1958.
34	 MNL OL XIX-A-24-b-430/1958. Gyáros László a szovjet delegáció távozása után 

a Soproni János főszerkesztőnek írt levelében 1958. április 24-én külön, név szerint 
felsorolta, hogy a Budapest Filmstúdión belül mely szerkesztőknek, rendezőknek, 
operatőröknek, vágóknak, gyártásvezetőknek és felvételvezetőknek mondott köszönetet 
az áldozatos munkáért. MNL OL XIX-A-24-b-455/1958. 1–2.



34

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

havilap, amelynek megjelentetését a TH utasítására 1958. július 1-jétől 
meg kellett szüntetni. A sajtóirányítás hatalommegosztására jellemző, 
hogy a KB APO vezetője, Szirmai István35 is beleszólt az ügybe, még-
pedig a TH megállapításával egyetértve, a sajtó „nehéz papírhelyzetére” 
hivatkozva.36

A TH részéről nem volt teljesen egyértelmű az engedély megadása a 
Fővárosi Mozgóképüzemi Vállalat (FŐMO) hetenként megjelenő pro-
pagandafüzetével kapcsolatban. Szőnyi József, Budapest Főváros Taná-
csa Végrehajtó Bizottsága (VB) Népművelési Osztályának osztályve-
zető-helyettese 1958. március 6-án a TH-nak írt levelében hosszasan 
ecsetelte a filmszínház-látogatottság emelésének fontosságát, amelyet ér-
velése szerint kifejezetten hatékonyan lehetne növelni reklámtevékeny-
séggel. Leginkább az utánjátszó mozik esetében ítélte meg úgy, hogy van 
mit javítani a nézőszámon. Azt is felhozta, hogy műsorfüzetük beindí-
tásához nem volt szükségük állami támogatásra, ami valószínűleg so-
kat nyomott a latban a pozitív elbíráláskor. A levelezésben nem tesznek 
ugyan konkrét utalásokat a folyamatban lévő ügy háttérbeszélgetéseire, 
de minden bizonnyal ennek tudható be, hogy menet közben a FŐMO 
megváltoztatta igényét, és megelégedett az eredetileg kért 32 A/5-ös for-
mátumú oldal helyett 16 oldallal. Ezt a módosítást 1958. március 26-án 
nyújtották be a TH-hoz, amelyre március 31-én meg is kapták a választ 
Gyáros Lászlótól. Ebben a TH elnöke leírta, hogy a műsorfüzet kizáró-
lag a FŐMO mozijainak műsorait, ezen belül pedig a filmek rövid tartal-
mát közölheti, ezenkívül csak hirdetéseket hozhat. Azt, hogy mennyire 

35	 Szirmai István 1945. decembertől 1947. novemberig a Magyar Kommunista Párt 
Központi Vezetősége (KV) Tömegszervezetek Osztályát, 1947. októbertől egy évig a 
Nő- és Ifjúsági Titkárságot, 1949. február és 1950. április között az Ifjúsági, Nő- és 
Sportbizottságot, valamint 1947. szeptember és 1949. június között a Szervező Bi-
zottság (SZB) Titkárságát is vezette. A Magyar Dolgozók Pártja alakuló ülésén a KV 
és az SZB póttagjává választották. 1949 szeptemberében kinevezték a Magyar Rádió 
elnökévé. 1953. január 28-án az Államvédelmi Hatóság letartóztatta, de 1953. novem-
ber 18-án tárgyalás nélkül szabadon bocsátották. 1956 nyarán kinevezték az Esti Buda-
pest főszerkesztőjévé. 1956. decembertől a Kádár-bábkormány Tájékoztatási Hivatalát 
vezette, Az MSZMP 1957. júniusi országos értekezletén beválasztották a Központi 
Bizottságba, 1957. júliusban a KB APO élére állították, de 1958. januárig még ő 
vezette a Tájékoztatási Hivatalt is. 1959 végén a Politikai Bizottság póttagjává, a KB 
Titkárságának egyik tagjává, valamint a KB mellett működő Agitációs és Propaganda 
Bizottság vezetőjévé választották. 1962. novemberben a PB rendes tagja lett.  Az 
MSZMP IX. kongresszusán 1966-ban felmentették KB-titkári posztja alól, de 1969. 
márciusig a KB Agitációs és Propaganda Bizottsága elnöke és 1969. szeptemberi halá-
láig PB-tag maradt. https://neb.hu/hu/szirmai-istvan (letöltés dátuma: 2021. 07. 22.) 
Lásd még: Simándi Irén (2014): Politika, társadalom, gazdaság a Magyar Rádióban 
1949-1952. Gondolat Kiadó, Budapest. 11–55. ;Simándi Irén (2016): Politika, társada-
lom, gazdaság a Magyar Rádióban 1953-1956. Gondolat Kiadó, Budapest. 2016.13–
21. 

36	 MNL OL XIX-A-24-b-649/1958.

https://neb.hu/hu/szirmai-istvan


35

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

nehezen adták meg az engedélyt, az is jelzi, hogy Gyáros László gyakor-
latilag megfenyegette az engedély kiadásakor a FŐMO-t, hogy ha ettől 
eltérő jellegű írásokat adnak közre, megvonja tőlük az engedélyt. A mű-
sorfüzetet nem lehetett utcai árusításba bocsátani, csak a mozikban ter-
jeszthették. Még inkább mutatja a hatalom részéről megnyilvánuló bizal-
matlanságot az, hogy április 8-án Detre László TH-osztályvezető arra 
kérte nem is a FŐMO-t, hanem a fővárosi tanács szakigazgatási szervét, 
hogy a műsorfüzet első számának megjelenése előtt a kefelevonatot küld-
jék be a TH-hoz, egyenesen Detre László kezébe. A dokumentumokból 
mindenesetre a szinte túlzásba vitt óvatosság figyelhető meg, de az enge-
délyt végül megadták.37

Korántsem volt ennyire nehéz dolga a Műemlékvédelem című lapnak, 
mert mögötte Trautmann Rezső építésügyi miniszter38 támogatása állt, 
sőt a levelezés szövegéből arra következtethetünk, hogy a tárca vezetőjé-
nek szívügye volt ez a kiadvány. A papírhiányra hivatkozva ugyanis a TH 
960-ról 610 kilogrammra akarta csökkenteni felhasználható papírmen�-
nyiségüket, de ezt Trautmann Rezső megvétózta arra hivatkozva, hogy 
elnyerték a hazai olvasóközönség tetszését és a külföldi műemlékvédelmi 
intézetek elismerését. A tárcavezető ezenfelül is jó taktikusnak és komp-
romisszumkésznek bizonyult: felajánlotta, hogy ne 610, hanem 750 ki-
logrammra csökkentsék keretüket, és akkor még a színvonalat is tartani 
tudják, igaz, másfajta nyomdai eljáráshoz kell folyamodniuk. A manőver 
– és persze a hatalmi nyomás – bevált, melynek következtében Gyáros 
László belement az alkuba. 1958. március 31-én arról tájékoztatta Traut-
mann Rezsőt, hogy 750 kilogrammban állapítják meg papírkeretüket.39

Ehhez hasonló, miniszteri nyomás oldotta meg a Földművelésügyi 
Minisztérium Mezőgazdasági Értesítő című kiadványának papírszükség-
letét is. Az történt ugyanis, hogy a termelőszövetkezetek szervezésének 
felgyorsuló üteme szükségessé tette számos jogszabály meghozatalát, 
amelyek szakmai közlése a lapra is hárult. Mivel azonban papírkeretüket 
ezáltal túllépték, elvileg nem lehetett volna több számot megjelentetniük. 

37	 MNL OL XIX-A-24-b-373/1958.
38	 Trautmann Rezső 1951–1957 között építésügyi miniszterhelyettes volt, majd 1957-től 

tíz éven keresztül ugyanezt a tárcát első számú emberként vezette, illetve ezt követően 
egy éven keresztül építésügyi és városfejlesztési miniszter volt. Pályafutását az Elnöki 
Tanácsban folytatta, amelynek 1971–1975 között tagja, majd 1975-től egészen a III. 
Köztársaság kikiáltásáig helyettes elnöke volt. Bölöny József: i. m. 408.

39	 MNL OL XIX-A-24-b-284/1958. A papírhiányról az APO is készített feljegyzést 
a KB Titkársága számára, amelyben leszögezték: a sajtó papírkeretének csökkentése 
jelentős politikai kárt okozna. Azt viszont reálisan látták, hogy az ország 1957-ben 
gazdasági helyzetéhez képest túlvállalta magát a sajtó papírmennyiségét illetően. MNL 
OL M-KS 288. f. 22/1958/6. ő. e. 49–67. 1959-ben azonban már a papírellátás hi-
ányosságainak enyhüléséről és egyes lapok példányszámemeléséről döntött az APO. 
MNL OL 288. f. 22/1959/6. ő. e. 10–12.



36

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

A hatalom számára is paradox helyzet megoldására ragadott tollat Dögei 
Imre földművelésügyi miniszter,40 amikor 1958. március 10-én 200 ki-
logramm papír pótkiutalását kérte, amit természetesen meg is kapott, hi-
szen az a pártállam részéről sem volt senkinek az érdeke, hogy ne kom-
munikálják kellő intenzitással és kommunista „szakmaisággal” a magyar 
parasztság kisemmizését jelentő téeszesítést.41

Kisebb volumenű, de alapvetően gazdasági jellegű ügyekkel is megke-
resték alkalomadtán a TH-t. Ez történt 1959. november 20-án is, amikor 
Gyáros Lászlónak azzal írt levelet Kiss Kálmán, a Magyar Rádió elnöke, 
hogy a náluk rendszeresen szereplő Molnár Antal Kossuth-díjas zene-
történész azt kérte tőlük: ismeretterjesztő előadásai után kapott honorá-
riumait bejelentési kötelezettség nélkül vehesse fel a rádióban, és kapjon 
felmentést a nyugdíjrendelet többletkereseti rendelkezései alól. (Ezzel 
kapcsolatban a zenetörténész közvetlenül is megkereste levélben Gyá-
ros Lászlót.) Ezt a dokumentum alapján a rádió elnöke nem merte saját 
hatáskörében eldönteni, ezért kereste meg a TH-t az engedély megadása 
érdekében, amelyet azzal indokolt, hogy a zenetörténész előadásai ere-
detiek és alkotó jellegű munkának tekinthetők, emellett szerves részét 
képezték a médium zenei ismeretterjesztő programjának. A TH részéről 
azonban nem Gyáros László, hanem csak helyettese, Naményi Géza in-
tézkedett az ügyben, úgy válaszolva, hogy ők nem dönthetik el saját ha-
táskörükben a kérdést, hanem a Munkaügyi Minisztériumnak kell ezt 
megtenni, ezért írtak Keszler Istvánnak, a tárca osztályvezetőjének. Az 
ügyben született döntéséről végül az iratok alapján nincs tudomásunk, 
ugyanakkor érdemes felidézni ezt az esetet annak példájaként, hogy a 
különböző szervek és hivatalok, ideértve a TH-t is, mennyire nem mer-
ték felvállalni a döntések ódiumát.42

A retorzió kategóriájába esik az az ügy, miszerint Aczél György 1959. 
december 12-én arra szólította fel Gyáros Lászlót, hogy a Muzsika című 
lap felelős szerkesztőjének ne engedjék kiutalni a 3. negyedévi prémi-
umot, mert a kultúrpolitika mindenható ura szerint a magazin nívója 
számról számra csökkent, az újság tartalma pedig nem felelt meg a köve-
telményeknek. A Könyvtáros-Könyvbarát című lap felelős szerkesztőjének 
prémiumát pedig csak 75 százalékban engedélyezte Aczél György kifi-
zetni, a pénz visszatartását pedig az indokolta, hogy az az évi 7. számuk-
ban Marek Hlasko disszidens lengyel íróról magasztaló híradást adtak, 
holott tudniuk kellett volna az illető személyes hátterét. Gyáros Lász-
ló Aczélnak írt válaszlevelében egyetértett a retorzióval, és biztosította a 

40	 Dögei Imre már az első Kádár-kormány tagja volt annak megalakulása óta, majd a 
kormányátalakításkor, 1957-ben lett földművelésügyi miniszter, amely posztot 1960-ig 
töltötte be. Bölöny József: i. m. 283.

41	 MNL OL XIX-A-24-b-285/1958.
42	 MNL OL XIX-A-24-a-241/1959.



37

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

művelődésügyi miniszter első helyettesét, hogy a szankciókat végrehajt-
ják. Egyúttal megjegyezte, hogy a Muzsika című lap munkatársai számos 
más helyen dolgoznak még, ami rontja a lap színvonalát, illetve hogy ő 
– micsoda megfelelési kényszer – még súlyosabb szankciót alkalmazott 
volna a könyvtároslappal szemben. Végül ez utóbbi felelős szerkesztője 
összesen csak ezer forint prémiumot kapott.43

Kisebb retorzió alá esett a Balatoni Napló című újság, amely a TH en-
gedélye nélkül látott napvilágot 1958-ban. Nem lehet pontosan tudni, 
honnan értesült a hivatal a lap létezéséről, de a monolit politikai rend-
szerben, amely feltételezte az egycsatornás kommunikációt, azaz min-
den médiumnak bejelentési, illetve engedélyeztetési kötelezettsége volt a 
pártállami szakszervek felé, nem lehetett könnyű megjelentetni úgy egy 
lapot, hogy a helyi pártapparatcsikok ne szerezzenek róla tudomást. Ez 
történt ezzel a veszprémi kiadvánnyal is, amelynek egyik példánya vala-
milyen úton-módon – a megyei APO, a megyei, illetve városi tanács hi-
vatalnokainak ügybuzgósága folytán, a belügyi hálózaton keresztül vagy 
egyszerűen csak egy „jóakaró” közbenjárásával – a TH alkalmazottainak 
kezébe került. Nem is maradt megtorlatlanul a partizánakció: a Lengyel 
Ferenc TH-osztályvezető által jegyzett dokumentum megállapította, 
hogy a veszprémi nyomda nem nyomtathatta volna ki ezt a lapot, mert a 
szerkesztőségnek nem volt engedélye a kiadásra. Nem azért, mert kértek 
és nem kaptak engedélyt, hanem pusztán amiatt, mert nem is folyamod-
tak érte. Nem maradt tehát titokban a kezdeményezés a TH előtt, amely 
1958. július 18-án felszólította a veszprémi nyomda – néven nem nevezett 
– igazgatóját, hogy szüneteltessék a Balatoni Napló nyomtatását mindad-
dig, amíg a lap munkatársai fel nem mutatják a TH írásos nyilatkozatát 
az engedélyről. A hivatal egyúttal azt is kérte a veszprémi nyomdaigazga-
tótól, hogy közöljék velük, hány alkalommal és számonként mennyi pél-
dányban nyomtatták az újságot, valamint azt is, hogy papírszükségletü-
ket miből fedezték. A papírhiányos időszakban ugyanis egyáltalán nem 
volt mindegy, hogy a tervgazdálkodás keretei között a drága papírt ho-
gyan osztják be, nem mellesleg pedig még a gyanú is felmerülhetett, hogy 
esetleg más újság rovására adták ki a Balatoni Naplót.44

Nem mutatható ki ugyan retorzió a kereskedelemmel kapcsolatos cik-
kek íróival szemben, az ügyeket mégis jelentőssé teszi az, hogy a TH el-
nökénél maga a belkereskedelmi miniszter, Tausz János45 jelentkezett 

43	 MNL OL XIX-A-24-a-268/1959. 1–3.
44	 MNL OL XIX-A-24-b-695/1959.
45	 Tausz János már 1951–1953 között belkereskedelmi miniszterhelyettes, majd további 

egy éven keresztül bel- és külkereskedelmi miniszterhelyettes volt. A belkereskedelmi 
miniszteri posztot 1954–1956 között töltötte be, ezt a pozícióját a második Nagy Im-
re-kormányban is megőrizte 1956. október 31-ig. Ezután 12 napos megszakítás követ-
kezett a pályafutásában, majd 1956. november 12-én a Kádár-bábkormány Belkereske-



38

Csatári Bence: A tájékoztatási hivatal lapengedélyezési eljárásai Gyáros László elnöksége alatt

reklamációkkal 1959. szeptember 3-án, mintegy összegyűjtve az akko-
riban ezen a szektoron esett vagy vélt sérelmeket.46 Ismerve a korabeli 
kereskedelem buktatóit és az ellátás a nyugatihoz képest általánosságban 
véve gyenge színvonalát, megállapíthatjuk, hogy noha a cikkírók kriti-
kája nem feltétlenül volt elfogulatlan, alapvetően a társadalom jogos igé-
nyeire próbálták felhívni a figyelmet. A Gyáros Lászlónak írt levelében 
Tausz János ennek tudatában igen tisztelettudóan fogalmazott, amikor 
arról írt, hogy általánosságban jobb lett a média és a kereskedelem vi-
szonya, ám az utóbbi időkben elszaporodtak az ezzel szembemenő ten-
denciák. Elsőként említette meg a Népszabadságban megjelent cikkeket, 
amelyekben szerinte valótlan állításokat fogalmaztak meg az újságírók. 
Egyebek mellett az jelent meg a legfontosabb pártlapban, hogy irracio-
nálisan szervezték át a budapesti belvárosi lámpaszaküzletek elhelyez-
kedését, hogy fogasokat csak nagyobb tételben lehetett vásárolni, hogy 
nem lehetett kapni néger babát, illetve hogy hiánycikk volt a játékbútor 
is. Ezeket az állításokat tételesen cáfolta a miniszter, ugyanakkor el kell 
ismerni, hogy ezek a problémák adottak voltak, csak éppen beállítás kér-
dése volt, mennyire vették azokat komolyan. Méltatlankodott Tausz Já-
nos a TH vezetőjénél a Szabad Föld cikkével kapcsolatban is, amely az 
autócsapágyak kereskedelméről sugallta, hogy korrupcióval van átsző-
ve, ezenkívül a Figyelőben leírtakkal is vitatkozott, hangsúlyozva, hogy 
az üvegvisszaváltás problémáját már megoldották, az élőcsirke súlyának 
mérésével pedig szerinte nem volt probléma (holott a felvetés életszerű-
nek hangzik). A Magyar Rádió 1959. augusztus 31-ei műsorával szem-
ben is felemelte a hangját, leírva, hogy a kereskedelemnek igenis sokat 
kellett harcolnia, hogy nyitva tarthassanak az üzletek szombat délután 
és vasárnap délelőtt is. (Ez sem teljesen életszerű, hiszen a szocialista vi-
szonyok között a vendéglátás kevéssé volt szolgáltatás-központú.) A mi-
niszteri levél hatására mindenesetre nem következett komoly megtorlás, 
a dokumentumot iktatták és irattárba helyezték, ugyanakkor a margó-
jára írtakból kiderül, hogy 1959. szeptember 18-án a TH által vezetett 
főszerkesztői értekezleten szóba hozták a megjegyzéseket, erről pedig 
értesítették Tausz Jánost is, aki az eljárás ilyetén módjával egyetértett.47

Maga Gyáros László írt levelet 1958. augusztus 15-én, kifejezve nem-
tetszését a Magyar Hirdető Vállalat (MAHIR) igazgatójának, Zsigmon-

delmi Minisztériumát vezette egészen 1966-ig. Bölöny József: i. m. 402.
46	 MNL OL XIX-A-24-a-179/1959. 1–6.
47	 Tausz János nem volt mindig ennyire kritikus a lapok belkereskedelemről megjelent 

cikkeivel kapcsolatban. A Magyar Újságírók Országos Szövetsége belpolitikai szak-
osztályának vezetősége tett látogatást nála 1960 márciusában, és ott elmondta, hogy 
a Magyar Nemzet igen sokat tett azért, hogy a közvélemény kapjon pozitív képet is a 
kereskedelem alakulásáról, ezért pedig külön köszönetét fejezte ki Mihályfi Ernőnek, a 
lap főszerkesztőjének. Tausz János egyedül a lapok ipari rovatainak működésével kap-
csolatban fogalmazott meg kritikát. MNL OL XIX-A-24-a-316/1960.



39

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

di Endrének amiatt, hogy nem kellőképpen ellenőrizték az ipari tanfo-
lyamok esetében, megvolt-e az állami engedélyük az oktatásra. Gyáros a 
21/1952-es, március 23-án kiadott minisztertanácsi rendeletre hivatko-
zott, amely ezt kötelezővé tette, ugyanakkor hozzátette: a MAHIR-nek 
kötelessége lett volna addig is meggyőződni arról, hogy hirdetői rendel-
keztek-e oktatási engedéllyel a területet felügyelő minisztertől.48 A TH 
elnöke ugyanis ezt megelőzően két nappal arról szerzett tudomást Nagy 
Jánostól, a Kisiparosok Országos Szervezete budapesti központjának fő-
titkárhelyettesétől, hogy többek között a Népszabadságban egy szabó-
mester hirdetett tanfolyamot úgy, hogy nem volt oktatási engedélye, er-
ről pedig a Könnyűipari Minisztériumtól kaptak információt. Az ügy a 
magánkisiparosok üldözésébe is betekintést enged, ami mögött pedig az 
a megfontolás húzódott, hogy az egyéni tanulók nem voltak ellenőriz-
hetők a pártállam részéről, ráadásul az 1945 előtti rendszert idézte ez a 
képzés. Álságos módon persze hozzátette Nagy János azt is, hogy a ma-
gánoktatásban a színvonalat sem lehetett feltétlenül garantálni. Az eset 
körlevélben végződött: a lapkiadó vállalatokat értesítették a jelenségről, 
és kérték, hogy akadályozzák meg az ilyen jellegű oktatás hirdetését.49

48	 A Művelődésügyi Minisztériumot ekkor, 1958–1961 között Benke Valéria vezette, aki 
1967–1971 között az Elnöki tanács tagja volt. Bölöny József: i. m. 265.

49	 MNL OL XIX-A-24-b-397/1958. 1–2.


