
5

DOI: 10.51455/Polymatheia.2021.3-4.01 –  Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom...

AZ 1956-OS MAGYAR FORRADALOM 
VISSZHANGJA AZ EGYIPTOMI ÁLLAMI 

SAJTÓBAN

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán1

Összefoglaló:
Az 1956. őszi párhuzamos krízis ideje alatt a világ közvéleményének 

figyelme egyszerre irányult a szuezi konfliktusra, illetve a magyarorszá-
gi eseményekre. A hidegháborús viszonyok között a különböző országok 
médiájában eltérő magyarázattal és ideológiai megközelítéssel jelentek 
meg riportok, valamint elemzések az eseményekről, amelyek feldolgozá-
sa kapcsán számos elismerésre méltó eredmény született az elmúlt évtize-
dek során. Kevéssé ismert ugyanakkor, hogy az egyiptomi közvélemény 
is napi szinten követte nyomon a magyar forradalom és szabadságharc 
fejleményeit a válság alatt a korabeli sajtóorgánumok beszámolóinak és 
kommentárjainak köszönhetően. Jelen tanulmányban három meghatá-
rozó egyiptomi napilap, az ad-Dzsumhúríja, az al-Ahrám és az Ahbár 
al-Júm tudósításai alapján kívánjuk bemutatni, hogy milyen ismeretek-
kel és véleménnyel rendelkezett az egyiptomi közvélemény a magyaror-
szági eseményekről 1956. október–november folyamán.

Kulcsszavak: szuezi válság, 1956-os magyar forradalom, ad-Dzsum-
húríja, al-Ahrám, Ahbár al-Júm

Abstract:
The world’s public attention focused on the Suez conflict and the events 

in Hungary during the parallel crisis in the autumn of 1956. Reports and 
analyses of events with different explanations and ideological approaches 
appeared in the media of various countries according to the Cold War 
conditions, the processing of which has yielded a number of commendable 

1	 A tanulmány a Tempus Közalapítvány támogatásával készült. A szerzők egyikének, dr. 
Abdallah Abdel-Ati Al-Naggarnak az eredeti munkahelye az Egyiptomi Tudományos 
Akadémia, jelenlegi kutatóhelye Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudo-
mányi Kar.

MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET

https://doi.org/10.51455/Polymatheia.2021.3-4.01


6

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

results over the past decades. At the same time, it is little known that 
the Egyptian public also followed the developments of the Hungarian 
Revolution and the War of Independence during the crisis on a daily 
basis, thanks to the reports and comments of the contemporary Egyptian 
press. In this study, we intend to present the knowledge and opinion 
of the Egyptian public about the events in Hungary during October-
November 1956, based on the reports of three major Egyptian dailies, 
Al Gomhuria, Al Ahram and Al Youm.

Keywords: Suez crisis, 1956 Hungarian Revolution, Al Gomhuria, Al 
Ahram, Al Youm

Bevezető

Az egyiptomi, valamint vele együtt a világ közvéleményének és poli-
tikai vezetésének figyelmét 1956 nyarán és őszén számos meghatározó 
bel- és külügyi esemény kötötte le. Kiemelkedtek közülük többek között 
az asszuáni magas gát megépítésére vonatkozó finanszírozási problémák 
és válságok, a Szuezi-csatorna Társaság államosítása, illetve az Egyip-
tom ellen intézett brit–francia–izraeli támadás. A nagy horderejű esemé-
nyek mellett ugyanakkor jelentős teret kaptak a magyar forradalommal 
kapcsolatos hírek és kommentárok is az egyiptomi sajtóban. Az összes 
korabeli egyiptomi sajtóorgánum írt a magyarországi helyzetről, és nap-
ról napra követték a folyamatosan érkező információkat. Ezt a kiemelt 
figyelmet jól érzékelteti, hogy sokszor naponta akár több hírt is közöltek 
a forradalmi eseményekről, ami a magyarok számára esetenként egyfaj-
ta morális támogatás megnyilvánulását jelentette. 

Az 1956-os magyar forradalom külföldi sajtóvisszhangjáról több ma-
gas színvonalú elemzés és értekezés látott napvilágot a legutóbbi idők-
ben.2 Jelen tanulmányban arra koncentrálunk elsősorban, hogyan látta 
vagy láttatta az egyiptomi sajtó az 1956-os magyarországi eseménye-
ket, illetve az utóbbival kapcsolatos támogató vagy éppen ellenforra-
dalmi híreket, állásfoglalásokat. Az egyiptomi állami újságok közül az 
ad-Dzsumhúríja, az al-Ahrám, valamint az Ahbár al-Júm vonatkozó cik-
kei kerültek felhasználásra, mivel ezek a sajtóorgánumok számítottak a 

2	 Pl. Budapestről jelentjük… Az 1956-os forradalom az egykorú nemzetközi sajtóban. 
(szerk.): Tischler János. 1956-os Intézet, Budapest. 2006.; Pallai Péter – Sárközi Má-
tyás (2006): A szabadság hullámhosszán. Az 1956-os magyar forradalom története a BBC 
elmondásában. Helikon, Budapest.; Simándi Irén (2006): Nemzetközi sajtószemle a Sza-
bad Európa Rádióban. 1956. október 22. – november 10. Országos Széchényi Könyvtár 
– Gondolat Kiadó, Budapest.; Szilágyi Ágnes Judit (2007): Az „O Estado de São Paulo” 
című újság kommentárjai a magyar ‘56 forradalmi napjaiban. Acta Hispanica tomus XII., 
Szeged. 143–159.



7

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

legnagyobb példányszámban megjelent arab nyelvű napilapoknak a vizs-
gált időszakban.

Az említett periodikák kiválasztásánál választásunkat az indokolta, 
hogy a korabeli Egyiptom, illetve az arab világ legnagyobb és legismer-
tebb, államilag támogatott napilapjai voltak. Mindegyik nagy múlttal 
rendelkező, nemzetközi hírű hírlap volt, amelyek kimondottan a nagy 
célközönségnek szóltak. Forrásértéküket növeli, hogy hasábjaikon főként 
politikai témával foglalkozó írások szerepeltek, amelyek egyszerre felel-
tek meg a valódi oknyomozó újságírás és a tárgyszerű politikai elemzés 
ismérveinek. Legvégül ezek a kiadványok foglalták magukban a legtöbb 
beszámolót a magyar forradalomról, amelynek eseményeit három, egy-
mástól eltérő megközelítésből elemezték.

Az egyiptomi helyzet az 1956-os szuezi krízisig

A Szabad Tisztek Mozgalmának3 1952 júliusában végrehajtott sikeres 
forradalmát4 követően az új egyiptomi vezetés eleinte próbált kiegyensú-
lyozott kapcsolatokat ápolni az Egyesült Államokkal, abban a remény-
ben, hogy Washington anyagi támogatásával modernizálni tudják az or-
szág gazdaságát és hadseregét, valamint valóra válthatják az asszuáni 
vízi erőmű megépítésére vonatkozó elképzelésüket. Az együttműködé-
si készség jóval kevésbé jellemezte az amerikai oldalt, így Kairó titokban 
megkezdte felmérni a lehetőségeket az alternatív kapcsolatok kialakítá-
sára a szocialista tömb országaival. A Nyugattól való elfordulást felgyor-
sította, hogy az 1954-ben hivatalosan is az arab állam vezetőjévé vált 
Gamál Abdel-Násszernek és követőinek arab nacionalista érzéseit mé-
lyen sértette a beígért támogatások feltételekhez kötése. A keleti blokk-
hoz való közeledés szükségessége rövidesen újabb és újabb megerősítést 
nyert az olyan meghatározó események hatására, mint a Bagdadi Pak-

3	 A Szabad Tisztek Mozgalma a fegyveres erők nacionalista érzelmű fiatal tisztjeiből jött 
létre Egyiptomban az 1930-as évek végén. A titkos szervezkedés az első arab–izrae-
li háborúban elszenvedett vereséget követően aktivizálódott politikai értelemben. Az 
1940-es évek gazdasági-politikai mélypontjai, valamint az ország inkompetensnek és 
korruptnak tartott vezetői a hadseregben is elégedetlenséget váltottak ki, ezért a moz-
galom tagjai eltökélték magukat a rendszer megdöntése mellett. Az 1950 januárjában 
megalakított Végrehajtó Bizottságban többek között olyan meghatározó személyek 
foglaltak helyet, mint Gamál Abdel-Násszer vagy Mohamed Anvar asz-Szádát alezre-
desek, Egyiptom későbbi államfői.

4	 Az 1952. július 23-án lezajlott hatalomátvétel megítélése még napjainkban is rendkívül 
eltérő. A nyugati források ugyanis többnyire puccsként aposztrofálták a történteket, 
ami jelenleg is bevett terminusnak számít gyakran az e tárgyról szóló értekezések-
ben, illetve megnyilatkozásokban. Az arab köztudatba ezzel szemben forradalomként, 
mozgalomként vagy áldott mozgalomként került be és maradt meg. Jelen tanulmány 
szerzői mindezek okán a forradalom kifejezés használatát tartották indokoltnak.



8

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

tum5 létrejötte, az 1955-ös gázai konfliktusok és a bandungi konferen-
cia. Mindezekkel párhuzamosan a szocialista országok Sztálin 1953-ban 
bekövetkezett halála után változtattak addigi politikájukon a térség vo-
natkozásában. Egyiptom esetében ez elsősorban a gazdasági kapcsola-
tok fejlődésében mutatkozott meg a leglátványosabban, mialatt a háttér-
ben már javában zajlottak a tárgyalások egy esetleges fegyvervásárlásról. 
A megbeszélések eredményeként 1955. szeptember 20-án megállapodás 
jött létre a felek között Varsóban, amivel Násszer elnök gyakorlatilag túl-
lépett a nyugati hatalmak által még 1950-ben kialakított status quo ke-
retein.6

Egyiptom önálló szereplőként történt megjelenése komoly aggodal-
makat keltett az amerikai és a brit politikai döntéshozók között. Térség-
beli érdekeltségeik megóvására eleinte igyekeztek túllicitálni a nyilvános-
ságra került szocialista ajánlatokat a kiszámíthatatlannak tartott kairói 
vezetés megnyerése érdekében. Ez volt az alapvető oka annak is, hogy az 
Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Világbank 1955 decemberében 
közös támogatásukról biztosították az arab államot az asszuáni gát fel-
építéséhez. A kilátásba helyezett anyagi közreműködés ellenére sem si-
került azonban kimozdítani a holtpontról a közel-keleti békefolyamatot. 
Ráadásul brit részről Násszert feltételezték a háttérben, amikor a jordá-
niai uralkodó előbb elbocsátotta Glubb pasát (Sir John Bagot)7 az Arab 
Légió éléről 1956. február 28-án, majd pedig júniusban csatlakozott a 
Bagdadi Paktum ellenpárjaként létrehozott, Egyiptom, Szaúd-Arábia, 
Szíria és Jemen alkotta katonai szövetséghez. Nyugati körökben mind-
ezek okán Násszer megnyerése helyett fokozatosan az egyiptomi vezető 

5	 A Bagdadi Paktumnak elkeresztelt kölcsönös együttműködési szerződés 1955. február 
24-én jött létre Irak és Törökország között szovjetellenes éllel. A részt vevő államokhoz 
még az év végén csatlakozott Irán, Pakisztán és Nagy-Britannia. Az Egyesült Államok 
nem lépett be, és csak megfigyelővel képviseltette magát a vezető testület ülésein. Kü-
lön kétoldalú megállapodásokat kötött ugyanakkor a szövetség tagállamaival, amelyek 
fegyverekkel és egyéb katonai felszerelésekkel való ellátására kötelezettséget vállalt. A 
Paktum hatalmas ellenszenvet és felháborodást váltott ki az arab világban, és végső 
soron a semleges, nacionalista irányzat további erősödéséhez vezetett a térségben.

6	 Krajcsír Lukács (2015): Az 1955-ös csehszlovák–egyiptomi fegyvervásárlási egyez-
mény és következményei: Nasszer „keleti nyitása”. Belvedere Meridionale, 27. évf. 3. sz. 
23–33.

7	 Sir John Bagot altábornagy, alias Glubb pasa (1897–1986) brit főtiszt, tudós és író volt. 
A nevéhez köthető az Arab Légió (1939–1956) megszervezés és vezetése Transzjordá-
niában. Parancsnoksága alatt a Légió az arab koalíciós erők legütőképesebb egysége-
ként került bevetésre az első arab–izraeli háborúban a Ciszjordániáért folytatott heves 
harcokban. Idővel rendkívül népszerűtlenné vált az arab nacionalisták között, akik a 
brit elnyomás egyik letéteményeseként tekintettek rá. Huszein jordán király végül a 
közvélemény növekvő nyomásának engedve menesztette, az Arab Légió több magas 
rangú brit tisztjével egyetemben. Leváltása ellenére a jordán uralkodó közeli barátja 
maradt, élete hátralévő részében pedig főleg a Közel-Keletről és a térségben szerzett 
személyes élményeiről jelentetett meg könyveket és cikkeket.



9

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

megfékezése vált követendő irányelvvé. A kemény kéz politikáját szor-
galmazók álláspontját látszott igazolni az Egyiptom, Szaúd-Arábia és Je-
men között 1956 áprilisában létrejött katonai egyezmény, míg a diplo-
máciai kapcsolatok májusi felvételét a Kínai Népköztársasággal már nyílt 
hadüzenetnek tekintették. Ráadásul az amerikaiak diplomáciai nyomás-
gyakorlására Násszer ekkor már nem volt hajlandó meghátrálni. Helyette 
egyszerre hangsúlyozta országa külpolitikai semlegességét, valamint el-
kötelezettségét a szocialista országokkal kialakított kapcsolatok bővíté-
sére. Válaszként előbb Washington és London, majd pedig a Világbank 
is hivatalosan visszavonta az asszuáni gát finanszírozására tett ajánlatát 
1956 júliusában.8

Az egyiptomi kormány újabb megaláztatásként élte meg az amerikai 
elutasítást a nyugati fegyvervásárlás kudarca után. Válaszként Násszer el-
nök a Szuezi-csatorna Társaság államosítása mellett döntött, amit az Ale-
xandriában elhangzott beszédében jelentett be július 26-án.9 A szónoklat 
hatalmas visszhangot váltott ki bel- és külföldön egyaránt. A szocia-
lista országok támogatásukról biztosították az egyiptomi vezető dönté-
sét, aki iránt nyíltan szolidaritásukat fejezték ki. Ezzel szemben a nyu-
gati államok, azon belül is különösen Nagy-Britannia és Franciaország, 
rendkívül hevesen reagáltak, mivel a vízi út feletti ellenőrzés elveszíté-
se komoly fenyegetést jelentett folyamatos kőolajellátásukra.10 London 
és Párizs emellett a Csatorna Társaság fő részvényesei is voltak, aminek 
nacionalizálásával tekintélyes bevételi forrástól estek el. Az anyagi károk 
mellett ugyanolyan, ha nem fájóbb pont volt számukra a politikai presz-
tízsveszteség. A történtek egyértelműen bizonyították a világ szemében a 
térség felett addig gyakorolt ellenőrzésük elvesztését, ami tovább gyengí-
tette nagyhatalmi státuszukat. A francia vezetők az algériai felkelők dek-
laráltan felvállalt támogatása miatt az egyiptomi vezetés fegyveres úton 
történő eltávolítása mellett döntöttek, ami végül a közös brit–francia–iz-
raeli agresszió megindulásához vezetett 1956. október végén.11

A szuezi háború kirobbanását megelőző hetekben az egyiptomi saj-
tó figyelmének fókuszában – érthető módon – a diplomáciai krízis fej-
leményei álltak. Megfigyelhető volt ugyanakkor a lengyelországi és ma-
gyarországi mozzanatokról szóló beszámolók növekvő száma az angol és 
a francia nyelvű lapoknál, amelyeket belső oldalakon, kommentár nélkül 

  8	 Gazdik Gyula (2013): Fejezetek Egyiptom modern kori történetéből. Dialóg Campus, Bu-
dapest. 79–81.

  9	 Az alexandriai beszédet lásd: Lugosi Győző (szerk.): (2006): Dokumentumok a Kö-
zel-Kelet XX. századi történetéhez. L’Harmattan, Budapest. 324.

10	 Nyugat-Európa kőolajszükségletének több mint 70%-a haladt át a Szuezi-csatornán a 
tárgyalt időszakban!

11	 J. Nagy László – Ferwagner Péter Ákos (2004): Az arab országok története. JATEPress, 
Szeged. 85–86.



10

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

közöltek október 23-ig. A prominens nemzetközi hírügynökségektől át-
vett és a különböző követségektől nyert információk kitértek többek kö-
zött a magyar állami vezetésben bekövetkezett változásokra, valamint a 
reformokat követelő egyetemi ifjúság szervezkedésére.12 A távolságtartó 
semleges viszonyulás oka ebben a periódusban vélhetően Násszer elnök 
még júliusban bejelentett kelet-európai körútja volt, amelynek során terv-
be vették az egyiptomi vezető hivatalos magyarországi látogatását is.13 Ez 
ugyanis egyszerre szolgálna magyarázatként arra az érdeklődésre, amit 
az egyiptomi vezetés és közvélemény mutatott Magyarország iránt (az-
az a tervezett látogatás esetleges jövőbeli realizálódása esetén milyen bel-
politikai állapotok, illetve álláspontot valló magyar vezetés fogadnák az 
egyiptomi delegációt), valamint a sajtóhírek tényszerű, tömör beszámoló-
ira, amelyek nem érték el azt a kritikus szintet, ami képes lett volna bár-
minemű kétségeket vagy ellenérzést kiváltani a szocialista tömb országa-
iban. Utóbbi szempont a nemzetközi feszültség növekedésével prioritást 
kapott Kairó számára annak a diplomáciai támogatásnak köszönhetően, 
amivel a kommunista államok együttesen pártfogolták Násszer elnököt 
a szuezi válság miatt kialakult helyzetben. Ebben a tekintetben a ma-
gyarországi fejlemények alakulása abból a megközelítésből is kulcsfon-
tosságúvá vált, hogy egy esetleges magyarországi rendszerváltozás bekö-
vetkezte egyszerre kockáztatta az addigi magyar támogatás elveszítését, 
a keleti blokk figyelmének megoszlását és ebből fakadóan az Egyiptom 
melletti addigi kiállásának csökkenését, valamint a nemzetközi közvéle-
mény érdeklődésének áthelyeződését a közép-európai térségre.14

Az arab nyelvű hírforrások

A kairói székhelyű ad-Dzsumhúríja már a korabeli viszonyok között is 
az egyik legbefolyásosabb és legközismertebb, állami irányítás alatt álló 
napilapnak számított az arab világban. A későbbi egyiptomi elnök, Mo-

12	 J. Nagy László (2017): Magyarország és az arab világ 1947–1989. JATEPress, Szeged. 
41.

13	 Az egyiptomi államfő a tárgyban folytatott egyeztetések eredményeként szeptember 
1-én érkezett volna Prágából Budapestre, ahonnan kétnapos tartózkodást követően 
Bukarestbe utazott volna tovább. A tervezett magyarországi látogatás előkészületeivel 
és programjával kapcsolatban részletesebben lásd: Sáringer János – Abdalláh Abdel-
Ati Abdesz-Szalám Mohamed (szerk.): (2017): A szuezi válság és Magyarország 1956. 
Diplomáciai iratok az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc, illetve a szuezi válság 
történetéhez. Magyar Napló Kiadó, Budapest. 112–119.

14	 Fentieket igazolta többek között az as-Saab egyiptomi napilapban 1956. október 27-én 
megjelent vélemény, ami szerint akkor már a lengyel és magyar események kerültek az 
érdeklődés középpontjába, míg „a csatorna ügye háttérbe szorult”. J. Nagy László: i. m. 
41.



11

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

hamed Anvar asz-Szádát15 alapította 1954-ben. A lap rövid idő alatt az 
új egyiptomi politikai rendszer kommunikációs eszközévé vált. A köz-
tudottan igényesen és körültekintően megszerkesztett lap később is híres 
volt arról, hogy mindvégig az éppen aktuális kormány befolyása alatt állt, 
és megjelentetett írásaival a kormányzati politikát támogatta.16 Az 1956-
os forradalom napjaiban jórészt nagy hírügynökségektől átvett anyagok-
ból dolgozott, általában egynapos átfutással.17 Az újság emiatt szovjetel-
lenes híreket és véleményeket is publikált a magyar forradalom kapcsán. 
Fontos ugyanakkor ehhez rögtön hozzáfűzni, hogy az arab szerzők még 
ezekben az esetekben is következetesen törekedtek arra, hogy véletlenül 
se tűnhessenek a magyar forradalom híveinek vagy szimpatizánsainak. 
Nagyon körültekintően fogalmazták meg emiatt gondolataikat, amelye-
ket kevésbé konkrét, inkább általánosíthatónak tekinthető arab kifejezé-
sekkel írtak le. Habár ezzel kritikai észrevételeik jelentősen veszítettek 
erejükből, mégis sikerült általuk bizonyos szintű kiegyensúlyozottságot 
teremteni a hírek menetében és hangvételében.

Az al-Ahrám – az egyik legnagyobb és legolvasottabb egyiptomi, illet-
ve arab napilap – szintén a mindenkori kormánypárt szócsövének volt te-
kinthető. Szerkesztőségéhez több hetilap és havi magazin tartozott. Az 
eredetileg hetilapnak indult al-Ahrámot Bisára Tekla18 és Szelím Tek-
la19 alapította Alexandriában 1875 decemberében. Az első szám 1876. 
augusztus 5-én jelent meg. Öt évvel később napilappá alakult át, majd 
1900-ban a székhelyét áthelyezték Kairóba. Első főszerkesztője, Szelím 
Tekla tizenhét évig állt a lap élén, a helyét öccse vette át. 1928-tól az al-
Ahrám már nemcsak Egyiptomban, hanem a Közel-Keleten és Európá-
ban is megjelent. Terjedelme 1931-ben tizenhat oldalra bővült, és 1932. 
január 1-jétől már fotókat is közölt az első és utolsó oldalon. A napilap 
fennállásának immáron több mint 140 éves története alatt kiküldött tu-
dósítókkal is rendelkezett elsősorban Libanonban, Szíriában és Irakban, 

15	 Mohamed Anvar asz-Szádát (1918–1981), Egyiptom harmadik elnöke (1970–1981). 
Oszlopos tagja volt Szabad Tisztek Mozgalmának, amely az 1952-es forradalomban 
megbuktatta Fárúk egyiptomi királyt.

16	 Az ad-Dzsumhúríja jelenleg is napi rendszerességgel jelenik meg. A Dár at-Tehrír saj-
tóalapítványhoz tartozik a Le Progrès Egyptiennel és az Egyptian Gazette-tel együtt, 
amelyeket a két legrégibb francia és angol nyelvű kiadványként tartanak számon a Kö-
zel-Keleten.

17	 Az ad-Dzsumhúríja hírforrásai közé tartozott többek között a szovjet-orosz állami 
TASZSZ, a londoni székhelyű Reuters világhírügynökség, a jugoszláv TANJUG, az 
amerikai Associated Press, a bécsi Austria Presse Agentur, valamint a Magyar Távirati 
Iroda.

18	 Bisára Tekla (1852–1901) Bejrútban tanult, később körülbelül két évig tanított az 
Eintúra libanoni iskolában, majd 1875-ben Alexandriába költözött, és testvérével, Sze-
límmel megalapította az al-Ahrámot. 

19	 Szelím Tekla (1849–1892) libanoni újságíró, aki tanárként is dolgozott a libanoni isko-
lákban, ahol arab nyelvet és irodalmat oktatott.



12

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

illetve Európában.20 Az általuk megküldött beszámolók mellett számos 
kiemelkedő egyiptomi irodalmár és politikus publikációi szintén megje-
lentek a napilapban. Főszerkesztőségi posztját általában az arab ország 
egyik legnevesebb újságírója nyerte el.21 Az 1956-os magyar forrada-
lom időszakában az újság egyiptomi tudósítója mindvégig Magyarorszá-
gon tartózkodott.22 A sajtómunkatárs bizonyos napokon akár 4-5 kü-
lönböző tájékoztatást is megküldött a szerkesztőségnek, köztük számos 
olyan közleményt is, ami az arab világ hírlapjai közül kizárólag csak itt 
jelent meg. Ez a lap jelentette meg emiatt a legtöbb és a legpontosabb 
hírt a forradalom momentumairól, többnyire a második oldalon. Az írá-
sok jelentős terjedelmet szenteltek a változó helyzet bemutatásának, eb-
ből adódóan az egyiptomi és arab olvasóközönség az al-Ahrámban első 
kézből kaphatott részletekbe menő, friss információkat a magyarországi 
események előzményeiről, lefolyásáról, vagy Nagy Imre és Kádár János 
szerepéről. A híradások és kommentárok értékét növelte, hogy összes-
ségében ideológiamentesek, semlegesek és szakmailag professzionálisak 
voltak. Elfogulatlanságukat jól mutatta, hogy a forradalommal kapcso-
latos, egymástól nemegyszer markánsan eltérő vélemények és álláspon-
tok egyaránt helyet kaptak bennük, hogy az olvasók árnyalt képet tudja-
nak kialakítani.

Az Ahbár al-Júm napilapot a modern arab újságírás atyáinak tartott 
Amín testvérek (Ali23 és Musztafa24) alapították 1944. november 6-án. 
Először hetilap, majd később napilap formátumban jelent meg. Jelen-

20	 Júnán Labíb Rizk: Al-Ahrám diván al-haját al-muszavvara 1876–1882 [Al-Ahrám, 
történeti képeskönyv 1876–1882]. Al-Ahrám, El-Káhira, 109.; Nagvá Kámil: Ma-
hmúd Azmi ráid asz-szeháfa al-maszríja [Mahmúd Azmi, az egyiptomi sajtó vezé-
ralakja]. Dár al-Máref, El-Káhira. [é. n.] 9. Magyarul lásd: Abdallah Abdel-Ati Ab-
del-Salam Mohamed (2015): Az egyiptomi–magyar kapcsolatok a két világháború közötti 
időszakban. JATEPress, Szeged. 9. 

21	 A főszerkesztők közül különösen említésre méltó Halíl Mutrán, Fikri báza, Ihszán Ab-
del-Kuddúsz vagy Mohamed Haszánejn Hejkel. A lapban mindig a legjobb újságírókat 
alkalmazták, akik közül többen jelentős irodalmi tevékenységet is folytattak. Utóbbiak 
közül kiemelkedett Ahmed Lutfi asz-Szejjid, Taha Husszejn, az irodalmi Nobel-díjas 
Nagíb Mahfúz vagy Ahmed Savki, mindannyian az arab költészet vezéralakjainak szá-
mítottak.

22	 Lásd pl.: a „Függetlenségi mozgalom Magyarországon” című cikket (al-Ahrám, 1956. 
október 24. 2.) és az ezt követő számokban megjelent magyar vonatkozású cikkeket. 

23	 Ali Amín Júszuf (1914–1976) a kairói amerikai egyetemen tanult, majd mérnöki tanul-
mányokat folytatott Angliában 1931–1936 között. 1941-ben az élelmiszerügyi minisz-
ter irodavezetője, 1942-ben pedig a közlekedési és pénzügyminiszter irodavezetője volt. 
1962-ben ő töltötte be a Dár al-Hilál igazgatói tanácsának elnöki tisztét, majd 1964. 
április 18-tól az Ahbár al-Júm főszerkesztője volt.

24	 Musztafa Amín Júszuf (1914–1997), liberális beállítottságú, népszerű egyiptomi újság-
író, író, regényíró. Politológiát tanult az amerikai Georgetown University egyetemen. 
Később több olyan egyiptomi napilapnak és magazinnak dolgozott, mint a Rúzá al-
Júszuf, az Ahír Szaa vagy az Al-Isznaín.



13

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

leg az állami Dár Ahbár al-Júm sajtóalapítvány fő kiadványa. Napjaink-
ban a Közel-Kelet és az arab világ leghíresebb újságjai közé tartozik. Az 
al-Ahrámmal ellentétben nem rendelkezett helyszíni tudósítóval az 1956-
os magyarországi események idején, értesüléseit emiatt különböző nem-
zetközi hírügynökségektől szerezte be. Cikkei döntően a bekövezett ese-
ményekre, illetve azok következményeinek ismertetésére fókuszáltak. A 
lap igazi jelentőségét igazán nem is a tudósításai adták – amelyek számu-
kat tekintve jócskán elmaradtak al-Ahrám beszámolóitól, tartalmuk pe-
dig alig különbözött a nemzetközi sajtóban megjelent publikációkétól –, 
hanem azok a különlegesnek és rendkívülinek tekinthető lépések, ame-
lyekkel egyértelműen kinyilvánította szimpátiáját a magyar ügy iránt.

Az ad-Dzsumhúríja hírei és kommentárjai a magyar 
forradalomról

A magyar forradalom első két napján, azaz 1956. október 23-án és 24-
én, az ad-Dzsumhúríja nem közölt semmiféle információt a magyarországi 
eseményekről. Mindössze egy érdekes említést tett arról, hogy két nemzetközileg 
ismert magyar színész felajánlotta segítségét az egyiptomi filmipar szín-
vonalának növelésére. Emellett egy hosszú és nagyméretű kereskedelmi 
jellegű, képpel ellátott hirdetést is megjelentettek a „különleges, hosszan 
tartó, extra erős, a rögzítés és a rugalmasság közötti tökéletes egyensúlyt bizto-
sító” magyar liftekről.25 

1956. október 25-ére azonban már szinte mindegyik arab sajtóorgá-
num közölt cikkeket a magyarországi fejleményekről. A tudósítások el-
maradása miatt kellemetlen helyzetbe került ad-Dzsumhúríja azonban 
nem akart lemaradni mögöttük, ezért onnantól kezdve már ők is érdem-
ben foglalkoztak a romló magyarországi helyzettel a hasábjain. Még az 
említett napon egy terjedelmes tudósítást adott ki, amiben részletesen 
beszámolt a Magyarországon bevezetett rendkívüli állapotról, a buda-
pesti utcai harcokról és a halálos áldozatokról, a kijárási tilalom elren-
deléséről, Nagy Imre ismételt hatalomra kerüléséről, valamint a Magyar 
Rádió és a karhatalmi alakulatok ellen indított fegyveres támadásokról is. 
Közölték azt is, hogy Nagy Imre fegyverletételre szólította fel a forradal-
márokat, akiknek a képviselőit később személyesen fogadta. Közölte azt 
is, hogy a megbeszélések eredményeként az új kormányfő teljes amnesz-
tiát adott a felkelőknek, akiknek a többsége ezt követően megadta magát 
a rendfenntartó erőknek. Továbbá azt állította a hír, hogy: 

„a magyar kormány felkérte a Magyarországon állomásozó szovjet had-

25	 Két magyar színész ajánlja fel segítségét Egyiptomnak. Ad-Dzsumhúríja, 1956. október 
24. 1038. 5.



14

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

erőket, hogy tartsák fenn az országban a közbiztonságot és a -rendet. A ki-
adott parancs megszegőit katonai bíróság elé kell állítani az alábbi vádpon-
tok alapján:

– a demokratikus kormánya megdöntésére tett kísérlet,
– zavargások megszervezése,
– �demonstrációk és tüntetések szervezése, illetve kormányellenes felhívások 

sugárzása,
– �a közbiztonságot zavaró bűncselekmények (gyilkosság, gyújtogatás, lő-

fegyverrel való visszaélés) elkövetése,
– támadások állami alkalmazottak ellen.”26

Másnap az ad-Dzsumhúríja már azt közölte, hogy a magyar és a szov-
jet erőknek sikerült véglegesen felszámolni a forradalmat és fenntartani 
a közrendet, és mindössze néhány elszigetelt csoport követett már csak 
el kisebb fajsúlyú bűncselekményeket.27

Ezt követően egynapos hírszünet következett a magyar események 
kapcsán, ami alapján úgy tűnhetett, hogy teljesen rendeződött a helyzet. 
Október 28-án azonban ismét visszatértek a magyar témára, amellyel 
kapcsolatban egyszerre három, eltérő tartalmú cikk jelent meg. Az első-
ben részletesen beszámoltak arról a szovjet vádról, amely szerint Ameri-
ka tervelte ki és szította a magyar forradalmat, és amivel ítéletet mondott 
az amerikai propaganda és pénzügyi támogatás, valamint az antikom-
munista elemek támogatása felett. Idézték a Moszkvai Rádiót, amely 
szerint „a kudarcot vallott puccs vezetői szoros külföldi kapcsolatokkal rendel-
keznek”.28 Ennek a számnak egy másik írásában szót ejtettek a magyar-
országi ügyekbe való szovjet katonai beavatkozás elleni spanyol tiltako-
zásról és az ENSZ közbenjárását sürgető követelésekről.29 A harmadik 
hírben a szerző a Moszkvai Rádióra hivatkozva indokolta a szovjet fegy-
veres erők magyarországi állomásoztatásának jogszerűségét, egyúttal pe-
dig nyomatékosította azt, hogy a Varsói Szerződés „előírja a kelet-európai 
kormányok együttműködését és egymás segítését a belső és a külső védelem-
ben”.30 

A magyarországi helyzetről szóló következő hírek két nappal később, 
az október 30-ai kiadásban jelentek meg. Az egyiptomi olvasóközönség 

26	 Magyarországon érvényben van a rendkívüli állapot. Ad-Dzsumhúríja, 1956. október 
25. 1039. 2.

27	 A magyar és a szovjet erők leverik a forradalmat. Ad-Dzsumhúríja, 1956. október 26. 
1040. 2.

28	 A Szovjetunió azzal vádolja a nyugati országokat, hogy a csehszlovák népet lázadásra 
buzdítják, Amerikát pedig azzal, hogy ők szították a magyar forradalmat. Ad-Dzsum-
húríja, 1956. október 28. 1042. 2.

29	 Spanyolország tiltakozik a Szovjetunió magyarországi beavatkozása ellen. Ad-Dzsum-
húríja, 1956. október 28. 1042. 2.

30	 Miért állomásoznak a szovjetek Kelet-Európában? Ad-Dzsumhúríja, 1956. október 28. 
1042. 2.



15

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

ezekből tudomást szerezhetett a szovjet erők budapesti kivonulásáról, a 
munkába való visszatérésre vonatkozó felszólításokról, a titkosrendőr-
ség31 felszámolásáról, a Biztonsági Tanács döntéséről, valamint Selwyn 
Lloyd külügyminiszternek a brit parlament alsóházában elhangzott, a 
magyarországi eseményekkel kapcsolatos felszólalásáról.32 Ugyanebben 
a számban említi a lap a magyarkérdés ENSZ-vitáját és annak románi-
ai visszhangját is: „…a Bukaresti Rádió […] határozottan ellenezte a kér-
dés megvitatását, és a szovjet véleménnyel értett egyet.”33 A politikai fej-
lemények és következményeik részletes ismertetésén túlmenően a lap a 
6. oldalon, a sportrovatban tudósított arról is, hogy Magyarország részt 
fog venni a melbourne-i olimpiai játékokon, ahol várhatóan száznyolcvan 
magyar versenyzővel és adminisztrátorral fogja magát képviseltetni.34 

Az ad-Dzsumhúríja október végéig tapasztalt növekvő érdeklődése a 
magyarországi események iránt szinte teljesen visszaszorult november 
elejétől, döntően az időközben Egyiptom ellen megindított brit–francia–
izraeli intervenció miatt. A napilap hasábjait a szuezi háborúval kapcso-
latos események, nyilatkozatok és diplomáciai manőverek töltötték meg, 
amelyek mellett csak elenyésző figyelmet szenteltek a karhatalmi erőszak 
alkalmazására és a magyar forradalom november 4-i leverésére. Moszk-
va egyiptomi befolyásának növekedését és a kairói politikai vezetés ál-
láspontját ugyanakkor jól mutatta a kérdésben az az 1956. december 2-ai 
kiadásban megjelentetett vélemény, ami szerint „politikai körök szerint a 
Szovjetunió belügynek tekinti a magyar eseményeket, amibe senkinek sem sza-
bad beavatkoznia”.35 Két nappal később a lap már K. P. S. Menonnak, 
India moszkvai nagykövetének magyarországi útjáról tudósított, vala-
mint beszámolt azokról a tárgyalásokról, amelyeket az indiai külképvise-
lő a Kádár-kormány tagjaival és más magyar személyiségekkel folytatott 
Nehru indiai miniszterelnök különleges megbízottjaként.36 A politikai 

31	 A „titkosrendőrség” kifejezés az Államvédelmi Hatóságra vonatkozott, aminek a fel-
oszlatását október 28-án jelentették be.

32	 Az Ad-Dzsumhúríja bővebben foglalkozott Selwyn Lloyd brit külügyminiszter hoz-
zászólásával, aki a beszédében többek között hangsúlyozta, hogy álláspontja szerint a 
Varsói Szerződés nem indokolta volna a szovjet erők magyarországi beavatkozását. El-
mondta továbbá, hogy bizonyos szovjet egységek a szükségesnél és az indokoltnál jóval 
radikálisabban kezelték a helyzetet, amelyek támogatására és ellátásra a szomszédos 
országokból is érkezett utánpótlás. Elismerte ugyanakkor azt is, hogy a körülmények 
rosszabbra fordulásával a magyar kormány kérte a szovjetek katonai segítségét. A brit 
külügyi vezető idézett nyilatkozatát részletesebben lásd: Ad-Dzsumhúríja, 1956. októ-
ber 30. 2. 

33	 Magyarország a forradalmat követően. Ad-Dzsumhúríja, 1956. október 30. 1044. 2.
34	 Magyarország részt vesz a melbourne-i olimpiai játékokon. Ad-Dzsumhúríja, 1956. ok-

tóber 30. 1044. 6.
35	 Bulganyin elutasítja a beavatkozást a magyar kérdésbe. Ad-Dzsumhúríja, 1956. decem-

ber 2. 1077. 2.
36	 India képviselője kivizsgálja a magyarországi eseményeket. Ad-Dzsumhúríja, 1956. de-



16

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

légkör átalakulását, a magyar forradalmi eseményektől való csendes elha-
tárolódást, valamint az új, kádári vezetés iránti bizalmatlanságot és két-
ségeket jelezték emellett az újságban szórványosan felbukkant apróbb, 
pár soros hírfoszlányok, amelyek szinte egytől egyig elhanyagolható fon-
tossággal bírtak és politikailag semlegesek voltak. Ennek megfelelően a 
december 6-ai számban is mindössze csak annyit lehetett olvasni, hogy 
„Magyarország nagyszámú dízelmozdonyt és vasúti személykocsit, valamint 
ezekhez való pótalkatrészeket szállít az egyiptomi vasúti hatóság részére”.37 
Két nappal később ugyancsak egy rövid, tömör közlés jelent meg az in-
diai nagykövet útjáról, aki jelentést nyújtott be Nehru miniszterelnök-
nek a magyar ügyről. A lap az eseményről egyéb részletet nem közölt, és 
nem fűzött hozzá magyarázatot.38

A magyarországi politikai folyamatok bemutatása helyett az ad-Dzsum-
húríja egyre nagyobb teret szentelt a magyar ügy megoldása körül az 
ENSZ-ben kibontakozott vita bemutatására. A december 9-ei lapszám 
már a Dag Hammarskjöld által vezetett ENSZ kudarcáról számolt be 
a várt átütő eredmény elmaradása miatt.39 Ezt egy másik, önálló tudó-
sítás szerint „tizennégy ENSZ-tagsággal rendelkező ország egyetért abban, 
hogy Magyarországot el kell távolítani a Közgyűlésből, ha nem engedi be az 
ENSZ-megfigyelőket az országba. A tizennégy ország új határidőt tűzött ki 
a magyarok és a szovjetek számára az ENSZ-megfigyelők beengedése ügyé-
ben, de egyelőre nem zárják ki Magyarországot az ENSZ-ből.” Az idézett 
írás további érdekessége volt, hogy abban – az addig általánosan alkalma-
zott gyakorlattal ellentétben – helyet kapott a Magyar Szocialista Mun-
káspárt programpontjainak ismertetése is.40 Az egyiptomi lapok ugyanis 
addig következetesen tartózkodtak attól, hogy említést tegyenek bárme-
lyik külföldi párt programjáról. 

A szokatlan lépés hátterében, különösen az ad-Dzsumhúríja erős kor-
mánykötődése miatt, ismét a kairói politikai vezetés állt, amely ezzel kí-

cember 4. 1079. 2.
37	 Mozdonyok és vasúti kocsik Magyarországtól Egyiptomnak. Ad-Dzsumhúríja, 1956. 

december 6. 1081. 5.
38	 Indiai jelentés a magyarországi helyzetről. Ad-Dzsumhúríja, 1956. december 8. 1083. 4.
39	 Hammarskjöld bejelentette, hogy kudarcot vallott a magyarkérdés megoldásában. 

Ad-Dzsumhúríja, 1956. december 9. 1084. 1.
40	 A lap a Magyar Rádiót idézve az alábbiakban foglalta össze az MSZMP programját: 

„1. A forradalom ellenségei leleplezésének és az azok elleni – akár fegyveres – harcnak a 
kötelezettsége. 2. A pártnak a munkástanácsokat segítenie kell, miután megtisztították 
azokat a fasiszta elemektől. 3. A kommunistáknak a munkásokat meg kell védeniük 
az álcázott ellenségektől. 4. Egy olyan gazdasági program elkészítése, amely megfelel 
az ország képességeinek, illetve a munkások és a parasztok érdekeinek. 5. Meg kell 
erősíteni a köz- és állambiztonsági szerveket a demokrácia és a néphatalom védelme 
érdekében. 6. Le kell fektetni a szocializmus tudományos alapjait.” Egyelőre nem zár-
ják ki Magyarországot az ENSZ-ből, ha nem engedi be a nemzetközi megfigyelőket. 
Ad-Dzsumhúríja, 1956. december 9. 1084. 2.



17

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

vánta megalapozni az óvatos nyitást Budapest irányába. Ezt a szellemi-
séget képviselték a decemberben megjelent további cikkek is, amelyek 
akkora már nyíltan átvették és alkalmazták az új magyar vezetés által 
használt kifejezések és retorikai fordulatok arab megfelelőit. A december 
10-ei szám szerint „a Magyar Rádió bemondta, hogy hivatalosan is kihir-
dették a statáriumot Magyarországon, mivel sok összecsapás történt a fegyve-
res ellenforradalmi csoportok és a rendőrség között”.41 December 12-én a lap 
visszatért a magyarkérdés ENSZ-beli vitájára, amivel kapcsolatban kö-
zölte, hogy „a magyar küldöttség ma elhagyta az ENSZ közgyűlésének ülé-
sét, a belügyeikbe való beavatkozás elleni tiltakozásul. Arra hivatkoztak, hogy 
maga az ENSZ-alapokmány tiltja az ENSZ számára a tagállamai belügye-
ibe való beavatkozást.”42 December 14-én már azt írta, hogy „az ENSZ 
Közgyűlése elítélte a Szovjetuniót, amely megsértette az ENSZ Alapokmányát 
azzal, hogy megfosztotta Magyarországot a szabadságától és függetlenségétől, 
illetve a magyar népet az alapvető jogai gyakorlásától”. Tudatta azt is, hogy 
az ENSZ lépésére reagálva „Magyarország visszahívta küldöttségét, és til-
takozást nyújtott be a Közgyűlésnek a belügyeibe való beavatkozás miatt. […] 
a magyar küldöttség egyik képviselője átadott egy jegyzéket Dag Hammarsk-
jöldnek, amelyben Magyarország elutasítja a főtitkár által javasolt küldöttség 
Budapestre való látogatását.”43

Az Ad-Dzsumhúríja decemberi lapszámaiban a fentiek mellett részle-
tesen ismertette a szocialista államoknak az új magyar szocialista veze-
téssel kapcsolatos állásfoglalásait és nyilatkozatait is. Mivel a napilap – a 
többi egyiptomi sajtóorgánumhoz hasonlóan – ekkor már szinte kizáró-
lag a keleti blokk hírügynökségeitől származó tájékoztatásokat vett át és 
közölt, a beszámolók már számos téves információt foglaltak magukban. 
A december 23-i számban például az volt olvasható, hogy „az oroszok a 
jelek szerint nem kívánnak tovább beavatkozni Magyarország belügyeibe. A 
Lengyelországban alkalmazott politikájukhoz hasonló politikát kíván-
nak követni Magyarországon is, […] az orosz katonai erők vonatokkal térnek 
vissza a Szovjetunióba, és gépesített egységekkel helyettesítik őket.”44 A más-
napi számban azt írták, hogy a magyar ellenforradalmi elemek szabotá-
zsakciója miatt szénhiány alakult ki, aminek következtében az egyik vas- 
és acélipari gyár45 működését már kénytelenek voltak felfüggeszteni, és 
nem kizárható az esélye annak sem, hogy a kialakult helyzetben további 

41	 A statárium kihirdetése Magyarországon és a munkástanács feloszlatása. Ad-Dzsumhú-
ríja, 1956. december 10. 1085. 2.

42	 A magyar küldöttség elhagyta az ENSZ-közgyűlés ülését. Ad-Dzsumhúríja, 1956. de-
cember 12. 1087. 2.

43	 Az ENSZ új intézkedéseket tesz a magyar probléma megoldása érdekében. Ad-Dzsum-
húríja, 1956. december 14. 1089. 2.

44	 Új politika Magyarországon. Ad-Dzsumhúríja, 1956. december 23. 1098. 2.
45	 A cikk írója vélhetően a Dunai Vasműre gondolt.



18

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

gyárak is leállásra kényszerülnek.46 December 25-én Csou En-lajnak a 
magyar eseményekkel kapcsolatos kijelentéseit is részletesen megismer-
hette az egyiptomi közvélemény. A lap hosszasan ecsetelte, hogy a kínai 
miniszterelnök szerint az ázsiai vezetőkkel folytatott tárgyalásai során 
egyetértettek a magyarkérdés számos vonatkozásában, „de azt tapasztal-
tam, hogy az ázsiai vezetők többségének véleménye szerint a nyugati országok 
romboló tevékenységet folytatnak a magyar kormány megbuktatása céljából”.47 

Legvégül a nyugati sajtóban nagy visszhangot kapott magyar mene-
kültkérdés szintén felbukkant a napilapban, igaz, csak érintőlegesen és 
akkor is a szocialista álláspontnak megfelelően. A december 26-ai szám-
ban arról írtak, hogy „hétezer magyar menekült követelte, hogy visszatérhes-
sen Magyarországra. […] a menekülttáborok túlzsúfoltsága és az infrastruk-
túra hiánya miatt szeretnének a menekültek visszatérni Magyarországra.”48 
Az írások ugyanakkor hallgattak azoknak a százezreknek a megpróbál-
tatásairól és hányattatásairól, akiknek emigrációban kellett új életet kez-
deniük, és legfeljebb csak az 1980-as évek végén térhettek ismét vissza a 
hazájukba.

A magyarországi események az al-Ahrám hasábjain

A napilap 1956. október közepétől követte fokozott érdeklődéssel a 
magyar eseményeket; beszámolt többek között a korábban kizárt Nagy 
Imre visszafogadásáról a Magyar Dolgozók Pártjába.49 Október 16. és 
20. között részletesen tudósított emellett a magyar–jugoszláv kapcso-
latokról és kölcsönös látogatásokról, illetve a magyar egyetemisták re-
formpárti közösségeiről és a Rákosi Mátyás esetleges felelősségre voná-
sára vonatkozó követelésekről. A felforrósodott belpolitikai élet mellett 
ugyanakkor a stabil közállapotokat mutatta többek között az az október 
21-én megjelent riport is, amely szerint az akkor Budapesten szolgálatu-
kat teljesítő külföldi diplomaták az országon belül továbbra is korlátlanul 
rendelkeznek a szabad mozgás és ott-tartózkodás jogával.50 

46	 Leálltak a gyárak Magyarországon. Ad-Dzsumhúríja, 1956. december 24. 1099. 2.
47	 A nyugati országok romboló tevékenységet folytatnak Magyarországon. Ad-Dzsumhú-

ríja, 1956. december 25. 1100. 2.
48	 A magyar menekültek a hazájukba való visszatérést követelik. Ad-Dzsumhúríja, 1956. 

december 26. 1101. 2.
49	 Nagy Imre újra csatlakozik a Szocialista Párthoz. Al-Ahrám, 1956. október 15. 25517 2.
50	 Teljes szabad mozgással rendelkeznek a külföldi diplomaták Magyarországon. Al-

Ahrám, 1956. október 21. 25523. 2.



19

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

A magyar forradalom kitörését követő napon, azaz október 24-én az 
al-Ahrám részletesen szólt a „függetlenségi mozgalomról” és a „Szocialista 
Párt”51 által támogatott Nagy Imre „hatalomátvételéről”.52 Az 1956. októ-
ber 25-i lapszámában az al-Ahrám négy, egymástól különálló hírben már 
azt jelentette, hogy Magyarország forradalma majdnem véget ért. Rész-
letesen kitért emellett a megelőző nap forradalmi eseményeire, a követ-
kezményekre, valamint a halottak és sebesültek számára. Mindezekhez 
egyúttal hozzátette azt is, hogy fegyveres elemek támadásokat intéztek az 
állami intézmények, a rendőrkapitányságok és az állambiztonsági egysé-
gek ellen. A varsói Magyar Nagykövetség közelében kirobbant harcokról 
ugyancsak szót ejtett.53 A következő napi kiadás újabb négy hírt közölt, 
amelyekben részletesen bemutatták a magyar kormány reakcióját a kiala-
kult helyzetre, a budapesti zavargásokat, valamint Dwight David Eisen-
hower amerikai elnöknek a sajnálatos magyar és lengyel események, il-
letve a szovjet beavatkozások iránti érdeklődését.54 Az al-Ahrám október 
27-i tudósítása már a magyar belpolitikai állapotok robbanásszerű átala-
kulásáról számolt be, amikor arról tudósított, hogy a munkások ország-
szerte sztrájkba léptek és tömegesen csatlakoztak a forradalmárokhoz, 
akik növekvő számban hajtottak végre akciókat.55 A krízis elmélyülésére 
utalt egy másik beszámoló is, amely szerint megszűnt a közvetlen távirati 
és telefonos kapcsolat a budapesti amerikai követség és Washington kö-
zött.56 Az újság október 28-i kiadása már öt különböző kisebb-nagyobb 
hírt közölt a magyarországi eseményekről, amelyek kitértek a magyar 
forradalmárok tömeges budapesti megjelenésére,57 a nyugati országok 
vitájára az ENSZ-ben a magyarkérdésről, a magyar válságnak az ENSZ 
Biztonsági Tanácsában történő tárgyalására, az Egyesült Államok Ma-
gyarországnak és Lengyelországnak ígért érdemi támogatásra, valamint 
a csehszlovák–magyar határszakasz teljes lezárására.58 A kimerítő hely-
zetismertetés másnap is folytatódott az Al-Ahrám hasábjain, ahol olvas-
ni lehetett a szovjet erők Budapestről történő kivonulásáról, Nagy Imre 
fegyverletételre vonatkozó parancsáról, a magyarkérdés ENSZ-beli tár-
gyalása elleni tiltakozásról, Nehru indiai miniszterelnöknek a magyar és 

51	 Pontosabban a Magyar Dolgozók Pártja Központi Vezetősége. Az arab különtudósító 
következetesen a szocialista jelzőt alkalmazta a kommunista párt megnevezésére, ami 
arra enged következtetni, hogy felületes ismeretekkel rendelkezett a magyar pártpoliti-
kai viszonyokról.

52	 Függetlenségi mozgalom Magyarországon. Al-Ahrám, 1956. október 24. 25526. 2.
53	 Bővebb információért lásd: Al-Ahrám, 1956. október 25. 25527. 2.
54	 Lásd: Al-Ahrám, 1956. október 26. 25528. 2.
55	 Sztrájkolnak a magyar munkások. Al-Ahrám, 1956. október 27. 25529. 2.
56	 A budapesti amerikai követség. Al-Ahrám, 1956. október 27. 25529. 2.
57	 Az egyiptomi különtudósító itt vélhetően a Budapesten ezekben a napokban szervező-

dött felkelőcsoportokra gondolt.
58	 Lásd: Al-Ahrám, 1956. október 28. 25530. 2.



20

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

lengyel események tárgyában kommunikált álláspontjáról, illetve a Bu-
enos Aires-i szovjet nagykövetség elleni magyar támadásokról.59 

Az október 30-i számában a napilap ismét négy önálló hírben taglal-
ta a magyar eseményeket. Az elsőben összefoglalták a forradalom addi-
gi fejleményeit és emberveszteségeit, amit mintegy háromezer halottra 
és ötezer sebesültre becsültek. A második híradás szerint a magyar for-
radalmárok számos akciót hajtottak végre Budapesten, amit előzetesen 
kitűzött céljaik valóra váltásáig folytatni akarnak. A harmadikban a ma-
gyar ügy kapcsán kiadott amerikai nyilatkozatok szerepeltek, valamint 
az, hogy az USA kormánya mindent megtesz a magyar nép támogatásá-
ra. A negyedik hírközlés az ENSZ BT szovjet képviselőjének véleményét 
ismertette, aki a kérdésben kialakított kommunista álláspontnak megfe-
lelően elmarasztalta az angolokat az emberi jogok megsértéséért, a Nyu-
gatot pedig azzal vádolta, hogy ők ösztönözték a magyarországi „reakciós 
elemeket” az „ellenforradalmi” akciókban való részvételre.60 Az egyiptomi 
helyszíni tudósító október 31-én megjelent riportja már a Vörös Hadse-
reg páncélos erőinek Csehszlovákián keresztül a magyar területek irányá-
ba történő felvonulásáról számolt be.61 A csapatmozgások láttán a szerző 
ekkor helyesen következtetett arra, hogy a szovjet fegyveres erők meg-
kezdték a felkészülést a magyar szabadságharc leverésére és a politikai 
helyzet konszolidálására.62

Az Egyiptom ellen október 29-én megindított izraeli támadás, majd 
a két nappal későbbi brit–francia légicsapások ellenére az al-Ahrám a ko-
rábban megszokott rendszerességgel és alapossággal számolt be az ak-
tuális magyarországi eseményekről november és december folyamán, 
amelyek további részletes ismertetésétől azok magyarországi ismertsége, 
valamint terjedelmi korlátok miatt eltekintünk.

Az Ahbár al-Júm szolidaritásvállalása az 1956-os forradalommal

Az Ahbár al-Júm esetében nem ejtünk szót a lap Magyarországgal kap-
csolatos beszámolóiról. Ugyanakkor szeretnénk két konkrét példára ki-
térni, ami híven tükrözte a napilap kiállását a magyar forradalom és sza-
badságharc mellett. 

59	 Lásd: Al-Ahrám, 1956. október 29. 25531. 2.
60	 Lásd: Al-Ahrám, 1956. október 30. 25532. 2.
61	 Al-Ahrám, Orosz tankok lépik át a csehszlovák határt Magyarország felé. 1956. október 

31/25533. 2.
62	 A szovjet katonai intervenció megindításáról és a magyar forradalom fegyveres erővel 

történő leveréséről a végső döntés október 31-én éjjel született meg Nyikita Hruscsov 
pártfőtitkár javaslatára a Központi Bizottság ülésén.



21

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

Az első demonstratív állásfoglalásnak Mohamed Haszánejn Hejkel63 
írása tekinthető 1957. január 19-én. A szerző – a megváltozott nemzet-
közi körülmények között különösen bátor hangvételűnek tekinthető – 
értekezésében nyíltan párhuzamot vont az egyiptomi és a magyarországi 
események között, az utóbbival kapcsolatos hivatalos kommunista ál-
láspontot pedig nyíltan megkérdőjelezte. Meggyőződése szerint ugyanis 
„az egyiptomi küzdelmet Port Szaíd-i csatának hívták, az aznap Budapesten 
zajló ütközetet pedig a szabadság csatájának nevezték el”.64 Ugyancsak Hej-
kel volt az az egyiptomi újságíró, aki az arab világban elsőként tett közzé 
egy hosszas elemzést az amerikai és szovjet filmek betiltásának hátteréről 
1957. január 26-án. Írásának igazi jelentőségét az adta, hogy amíg a többi 
arab újságíró – politikai meggyőződésének megfelelően – vagy az ameri-
kai, vagy a szovjet filmhétre összpontosított, addig ő a két eseményt nem 
választotta szét egymástól. Logikus érvelésében lényeges összefüggések-
re mutatott rá, egyúttal pedig jól érzékeltette azt, hogy még hónapokkal 
a szabadságharc leverését követően is rendkívül kényes kérdésnek számí-
tott kairói politikai körökben a magyar ügy: „Ugyanis az egyiptomi belügy-
minisztérium kifogásolt egy amerikai filmet, amely a magyarországi forrada-
lom eseményeit ábrázolja. Nem engedélyezték a film bemutatását az egyiptomi 
mozikban. A belügyminisztérium érvelése szerint az egyiptomi emberek az-
zal vannak elfoglalva, hogy mi történt velük Port Szaíd városban, nem az-
zal, ami másokkal történt Budapesten. Azt is állította a belügyminisztérium, 
hogy a magyarországi forradalom eseményeit szándékos és szervezett propa-
ganda kísérte. Egyébként miért nem keltették fel Port Szaíd eseményei a figyel-
met, ugyanúgy, mint a budapesti események – ha csak a hírértékről és a huma-
nitárius értékről van szó? Amerikában például zsúfoltak a filmszínházak, míg 
ezen a hatalmas kontinensen egyetlen mozi sem mutatott semmit arról, hogy 
történt Port Szaídban vagy a Sínai-félszigeten. […] Az egyiptomi belügymi-
nisztérium ugyanis most öt filmet kifogásolt, de ezúttal ezek mind orosz filmek. 
Orosz filmhetet hirdettek Egyiptomban, amelyet nem az orosz nagykövetség 
szerevezett, hanem egy politikamentes kereskedelmi szervezet. A bemutatás 
dátumát kitűzték… És jöttek a filmek. A belügyminisztérium azonban tilta-
kozott. Érvelése szerint ezek a filmek kommunista propagandát terjesztenek, 
és a kommunizmus népszerűsítése Egyiptomban tilos. […] De azok az újság-
írók, akiknek rosszindulat látszott a szemükben, amikor a belügyminisztérium 

63	 Mohamed Haszánejn Hejkel (1923–2016) vezető egyiptomi újságíró, aki az Ah-
bár al-Júm szerkesztőjeként dolgozott. Később, 1956–1957-ben a kairói Al-Ahram 
főszerkesztőjeként szerzett hírnevet magának 1957–1974 között. Személyes barátság 
fűzte Násszer elnökhöz és Szádát elnökhöz, valamint információs miniszterként is 
dolgozott 1970–1974 között. Nasszerista nézetei és egy Szádátot kritizáló cikke miatt 
1974-ben megfosztották addigi tisztségeitől, és hazaárulás vádjával bebörtönözték. 
Szabadulását követően szabadúszó újságíróként dolgozott.

64	 Ahbár al-Júm, 1957. január 19.



22

Abdallah Abdel-Ati Al-Naggar - Prantner Zoltán: Az 1956-os magyar forradalom visszhangja az egyiptomi állami sajtóban

kifogásolta a magyar filmet, és ugyanazok, akik tele voltak bizalmatlansággal, 
amikor a belügyminisztérium kifogásolta az öt kommunista film vetítését, be-
bizonyították, hogy nem tudnak semmit az igazságról Egyiptomban. Csak a 
dolgok felszínén járnak. Ez pedig a szélsőbalra tolja őket, vagy esetleg a szél-
sőjobbra. Mindkét esetben elveszett az igazság! De mi az igazság?”65

Ugyancsak a napilap őszinte elköteleződését mutatta az 1956-os ma-
gyar szabadságharc mellett, hogy arab nyelvre fordították le, majd 1959-
ben Kairóban megjelentették a Hungary’s Fight for Freedom66 című kö-
tetet. Az arab kiadás Amikor megjelenik egy országban a kommunizmus 
címet67 viselte, amelyhez az Amín testvérek írtak másfél oldalas beveze-
tőt.68 A 91 oldal terjedelmű könyv meglepően sikeresnek és keresettnek 
bizonyult Kairóban és Bejrútban, ahol arab sajtójelentések szerint az el-
adott példányok száma meghaladta a 300 000 darabot. Az egyiptomi ál-
lami számítógépes rendszer és adatbázis szerint azonban napjainkra már 
csak 11 példány maradt fenn belőle a Dár ak-Kutub val-Vaszáik al-Kav-
míja (Egyiptomi Országos Levéltár és Könyvtár) központi épületeiben 
és a tagintézményekben.

Összefoglalás

A fentiek alapján megállapítható, hogy az arab nyelvű egyiptomi álla-
mi sajtó figyelme 1956 októberében eleinte az észak-afrikai események-
re és a közel-keleti fejleményekre koncentrálódott. A Magyarországgal 
kapcsolatos tudósítások emiatt csak az angol és francia nyelven megje-
lentett publicisztikában kerülhettek a fókuszba. Egyiptom három leg-
jelentősebb és legolvasottabb sajtóorgánuma eleinte nem tulajdonított 
különösebb jelentőséget a magyarországi eseményeknek. Címlapjaikon 
– Egyiptom érintettsége okán teljesen érthető módon – a szuezi krízis-
sel kapcsolatos nyilatkozatok, diplomáciai manőverek, politikai fejlemé-
nyek és katonai előkészületek kaptak helyet. Alapvető változás követke-
zett be azonban ebben a tekintetben október 24–25-én. Onnantól ők is 
kiemelt érdeklődéssel követték nyomon a forradalom alakulását, amely-
nek különböző aspektusairól naponta akár több alkalommal is beszámol-
tak, amivel az egyiptomi olvasók gyakorlatilag teljes képet kaphattak az 
65	 Hol vagyunk? Merre induljunk? Mi az úticél? Ahbár al-Júm, 1957. január 26.
66	 Az angol nyelvű eredeti kiadás címe magyarul: Magyarország harca a szabadságért. 

(Különleges beszámoló képekben). Enno Hobbing és Robert Wallace. (szerk.): Henry R. 
Luce, Kenneth MacLeish, Robert Wallace. Fotó: John Sadovy és Michael Rougier. 
Time Inc., New York.

67	 A Kairóban megjelent arab nyelvű kötet címe: ادلب ةيعويشلا لخدت امدنع.
68	 A kötet arab nyelvű változatában Dár Ahbár al-Júm, valamint Musztafa és Ali Amín 

került szerzőként feltüntetésre. Egyébiránt nem szerepelt semmilyen utalás az eredeti 
alkotókra, a kiadóra vagy a kiadás helyére.



23

Polymatheia Művelődés- és neveléstörténeti folyóirat – XVIII. évfolyam, 2021. 3-4. szám

1956-os magyarországi forradalomról. A különböző forrásokból beérke-
zett hírek alapján az eseményeket különböző nézőpontból ítélték meg, 
így az 1956. őszi történéseket egyesek „forradalomnak” és „felkelésnek” 
tekintették, míg mások „ellenforradalomnak” és „lázadásnak”. A cikkek 
eltérő megközelítésük ellenére viszont október 31-én már egységesen a 
magyar „forradalom”69 győzelméről és a szovjet csapatok budapesti kivo-
nulásáról számoltak be. Hangvételüket egyaránt jellemezte egyfajta ag-
godalom és bizonytalanságérzet is, amit a magyarországi események ala-
kulása, Moszkva magatartása, majd pedig a szovjet katonai intervenció 
váltott ki. A kétségek ellenben nem kaptak nagyobb teret az időközben 
kirobbant szuezi háború miatt. A kialakult „párhuzamos krízisben” a vi-
lág közvéleményének figyelmét immáron a közel-keleti térség kötötte le, 
míg a magyarkérdés háttérbe szorult.

A Magyarország iránti érdeklődés észrevehetően veszített addigi ere-
jéből a közel-keleti fegyveres konfliktus periódusa alatt, ennek ellenére 
rendszeresen napvilágot láttak róla különféle hírek november 4-ét köve-
tően is. A szuezi háború számos következményeinek egyikeként ellenben 
a Szovjetunió és Kína igen nagy népszerűségre tett szert az arab állam-
ban, míg a nyugati sajtótermékek elveszítették hitelességüket az egyip-
tomi közvélemény szemében. A lakosság emiatt gyakorlatilag kritika 
nélkül elhitte és közölte a szocialista tábor hírügynökségei által kiadott 
egyoldalú, ideológiai megközelítésből tárgyalt híreket, amelyek a történ-
teket többnyire hiányosan és félremagyarázva, lényegüket pedig elfer-
dítve próbálták visszaadni. Mindez érdemi befolyást gyakorolt az 1956 
őszén lezajlott magyarországi események és a hatalomra került kádári ve-
zetés megítélésére is.

69	 A különböző egyiptomi lapok ekkor már egységesen és kizárólag a forradalom kifeje-
zést alkalmazták a magyarországi eseményekre.


