Polymatheia

Kovácsné Magyari Hajnalka: Traktoros lányoktól a Csemege-kosárig. Propagált nőképek és kialakult szépségideálok a szocializmusban

Tehetségkutató

DOI 10.51455/Polymatheia.2020.1-2.10

Összefoglaló:
A nőképek nem önmaguktól kialakuló eszmények, hanem a mindig aktuális politikai, gazdasági és társadalmi változások képződményei. A nőképek és nőideálok bár rokon értelemmel bírnak, nem fedik egymást. Míg a nőideálok kizárólag a külső szépségéről szólnak, addig a nőképek az aktuális női szerepeket propagálják. Tanulmányomban az államszocializmus propagált nőképeivel és a társadalom által teremtett szépségideálokkal foglalkozom, a témával releváns szakirodalom, a korabeli nőknek, illetve nőkről szóló folyóiratok, a nőábrázolással kapcsolatos vizuális nyomtatott források alapján. Hogyan alakult az államszocializmus évei alatt a hivatalos nőkép, és mennyire volt ez összhangban a társadalmi preferenciákkal? Mennyire képes mentalitásbeli változásokat hozni a politikai propaganda a nőképek terén? Mennyire szolgálták ezek a nőképek és nőideálok a társadalmon belül a nők érdekeit? Kutatásomban ezekre a kérdésekre keresem a választ és dolgozom fel a nőképek és nőideálok reprezentálódását az 1950-es évek traktoros lányaitól az 1980-as évek poszterlányaiig.

Kulcsszavak: nőkép, nőábrázolás, traktoros lányok, Kádár-kor, Nők Lapja


Abstract:
Female images are not idiosyncrasies of themselves, they are the result of ever-changing political, economic and social changes. Although female images and female ideals are sympathetic, they do not overlap. While female ideals are all about exterior beauty, female portrayals promote current female roles. In my study I deal with the propagated images of women in state socialism and the beauty ideals of society, based on relevant literature, contemporary women’s and women’s magazines, and visual printed resources on the portrayal of women. How did the official image of women develop during the years of state socialism, and how was it consistent with social preferences? How can political propaganda change women’s images? To what extent have these images and ideals of women served the interests of women in society? In my research, I intend to answer these questions, working on the representation of female images and female ideals from the tractor girls of the 1950s to the poster girls of the 1980s.

Keywords: female image, female portrayal, girls in tractors, Kádárera, Nők Lapja

Teljes cikk letöltése