Polymatheia

Mohr Szilárd: A visszafoglalt Baranyai háromszög főbb oktatási kérdései. Fókuszban az oktatásszervezés problémái a mohácsi gimnáziumban

Tehetségkutató

DOI 10.51455/Polymatheia.2020.1-2.11

Összefoglaló:
A második világháborút megelőző és Magyarország háborús részvételét megelőző időszak területi gyarapodásával az ország lélekszáma is megnőtt. Ez azt is jelentette, hogy sok tanuló kapcsolódott be a magyar oktatási rendszerbe. Olyanok is, akik így iskoláikat egy másik ország oktatási rendszerében végezték, de szerettek volna továbbtanulni. Így történt ez a Délvidék visszafoglalása után is, ezzel együtt a baranyai háromszögben is. Jugoszlávia és Magyarország oktatási rendszerének hasonlóságai lehetővé tették a két különböző oktatási rendszeren történő gondtalan átlépést. Viszont számos különbség volt a tantárgyakban, különösképp a „nemzeti tantárgyak” esetében. A továbbtanulás vagy iskolaváltás viszont mégsem volt megoldhatatlan. A revízió előtti anyaországi iskolákban is tanulhattak a diákok, ehhez viszont egy különbözeti vizsgára volt szükség.

Kulcsszavak: második világháború, Baranyai háromszög, oktatási rendszer, Jugoszlávia, továbbtanulás


Abstract:
Before the Second World War the area, as well as the population of Hungary, were both increased by the territorial revisions. This also meant that many students joined the Hungarian education system. Some of them had already completed their studies in another country, but they wanted to learn more. This happened in Délvidék after the recapture and also in “Baranyai háromszög”. The Education systems of Yugoslavia and Hungary were similar and this allowed for an easier conversion between the two different systems. However there were several differences between subjects like history and geography as both of them were important “national subjects”. Despite all of this, further education in a Hungarian school was possible. The students could learn in prerevision mainland schools, though they had to take a differential exam.

Keywords: Second World War, education system, “Baranyai háromszög”, revision, differential exam

Teljes cikk letöltése