Polymatheia

Kováts-Németh Mária: A győri közoktatás 1945-1990 között a rendeletek, törvények tükrében

Neveléstörténet

DOI 10.51455/Polymatheia.2020.1-2.06

Összefoglaló:
A tanulmány bemutatja azokat a változásokat Győr közoktatásában 1945 és 1990 között, melyeket a változó társadalmi rendszer tett szükségessé, kötelezővé rendeletekkel és két közoktatási törvénnyel. Felhívja a figyelmet azokra a veszteségekre, melyek alig vagy egyáltalán nem ismertek a mai pedagógus és oktatásirányítók körében. A gyökértelenség gátolja a helyes értékrend stabilitását, sőt kibontakozását. Ez nem jelenti azt, hogy nem voltak kiváló iskolák és nincsenek kiváló iskolák; s azt sem jelenti, hogy nem voltak kiváló tanárok, s nincsenek kiváló tanárok. A rendszerektől függetlenül mindig voltak és vannak kiváló tanárok, akik meghatározóak az ifjúság életében. Ők általában nem kitűntetett emberek, de kitűntetettek a diákjaik által. Mit bizonyít a tanulmány? Leginkább azt, hogy rendszertől független a jó iskola! S azt is, hogy az iskola csak kiszámítható, biztonságos körülmények között – világos célmeghatározás, világos nevelési-oktatási követelmények, rendszeres külső ellenőrzés-értékelés – működik jól.

Kulcsszavak: jó iskola, nevelés, oktatás, követelmény, ellenőrzés, értékelés


Abstract:
This article reviews the developments in public education in Győr between 1945 and 1990, driven by the changes in society, enacted in two Parliamentary acts and various regulations. The article also highlights certain losses that are hardly known by the teachers and educational managers of today. Disrespecting social roots hinders the creation and development of proper values. This does not mean that there were no outstanding schools in the past and there are none today; the same holds true for excellent teachers. Irrespective of any political or educational system there have always been, and there are always exceptional and excellent teachers who have a decisive influence on the development of young individuals. These teachers are seldom decorated with official awards; however, they are rewarded by the feedback and success of their students. The underlying message of this article is that a good school is not dependant on the underlying system. A further finding is that the proper functioning of the school necessitates secure, reliable conditions, i.e. clear goals, clear educational objectives and regular external control.

Keywords: good school, education, teaching, requirements, control, assessment

Teljes cikk letöltése